x

Gideros Studio: Artık Herkes Mobil Oyun Geliştirebilir [Röportaj]

Mobil cihazların ellerden düşmediği, insanların sıra beklerken vakit geçirmek için önce mobil cihazlarına başvurduğu bir dönemi yaşıyoruz. Mobil uygulama pazarının giderek güçlenmesi, Apple’ın bile cihazlarını satmak için uygulama çeşitliliğini ön plana çıkarttığı bu zamanlarda kuşkusuz ki pek çok kişi bu alana girmek istiyor.

Fakat mobil uygulama geliştirmek dışarıdan görüldüğü kadar kolay bir iş değil. Etohum 15‘te yer alan ve Pembe Panjur ile birlikte Etohum fonundan yatırım almayı başaran iki uygulamadan biri olan Gideros Studio ise bu konuda çok önemli bir çözüm sunuyor ve ileri düzey teknolojilere hakim olmayan geliştiricilerin “lua” diliyle daha kolay ve hızlı bir şekilde mobil oyun geliştirerek, hızla yükselen bu pazarda yer almasına katkıda bulunuyor.

Deniz Aslı Soykurum Çetin ve Atılım Çetin tarafından geliştirilen Gideros Studio, Windows, Linux ve MacOS işletim sistemlerinde çalışan ve iOS ile Android için pratik bir şekilde mobil uygulamalar geliştirmenizi sağlıyor. Ücretsiz sürümü de bulunan Gideros Studio’yu daha yakından tanımak için iki geliştiricisi ile sohbet ettik…

Deniz Aslı Soykurum Çetin ve Atılım Çetin

Ümit Öncel: Etohum sürecinin sizlere ne gibi faydaları oldu?

Deniz Aslı Soykurum Çetin: Öncelikle projemizi tanıtma ve görüş alma şansımız oldu. İlk aşamada çok büyük beklentilerimiz olmadan sürece dahil olduk. Nedense ben projemizin Etohum kapsamı dışında olduğunu düşünmüştüm. Biz internet sektörü kökenli olmadığımız için Etohum’da yer alan yatırımcıların çoğunu iyi tanımıyorduk. Bu vesileyle onların geçtikleri yolları öğrenme şansımız oldu. Bir kere çok dinamik bir ortam. Diyelim süreçte bir şey lazım oldu, dakikalar içinde emailler atılıyor, yanıtlar dönülüyor. Gerçekten çok hızlı olduklarını söyleyebilirim. Böylesine hızlı ve sorun çözücü ortaklarımız olması çok hoş.

En büyük faydası motivasyon ve fikir alışverişi anlamında oluyor. Sizinle aynı yollardan geçmiş, heyecanlı ve zeki kişilerle bir araya gelip beyin fırtınası yaptığınız zaman hem enerjiyle doluyorsunuz, hem de gerçekten orijinal fikirler ortaya çıkabiliyor. Ortaklarımız projeye gerçekten inanıyorlar ve bizim kadar heyecanlılar.

Yatırımın bir de mali faydası var tabi. Bazı adımları daha hızlı ve kolay olarak atmamıza yardım edecek kadar bir başlangıç sermayesiyle yola çıkmış olduk.

ÜÖ: Etohum’dan yatırım aldıktan sonra sizin için neler değişti? Kimlerle, ne gibi çalışmalar yapma imkanınız oldu?

DASÇ: Erdem Yurdanur, Haluk Elçi ve Burak Büyükdemir’le yakından çalışıyoruz. Danışmanlık ve koçluk dışında fark ettiğim en büyük fayda motivasyon anlamında oldu. Start-up kurmak çok fazla enerji isteyen, inişleri çıkışları olan bir süreç, bu anlamda size inanmış kişilerin desteği gerçekten işleri kolaylaştırıp hızlandırabiliyor. Burak Büyükdemir, tam bir network insanı. Görüşmemizin faydalı olacağı kişilerle bizi tanıştırmak için sürekli çaba halinde ve çok gayretli. Neredeyse bizim kadar mesai yapıyor bizim için.

Haluk Elçi ile toplantı yapmak her zaman zihin açıcı. En doğru soruları bulup sorarak bizi bazı konuları baştan düşünmeye yönlendirebiliyor. Çok farklı açılardan bakabiliyor. Onunla toplantı yapmak bir zevk. Erdem Yurdanur sektörün içinden, bu alanda hem tecrübesiyle hem de heyecanıyla varolan bir girişimci. Onunla fikir alışverişi yapmak ve Gideros Studio’yu tanıtmak, yorumlarını almak bizim için oldukça büyük fayda sağlıyor.

Yatırım sayesinde şirket kuruluş adımlarını daha hızlı atma şansımız oldu. Her adımda desteklendiğimizi, güvenildiğimizi hissettik. Bu güzel bir duygu.

ÜÖ:  Sanıyorum programın satışı yakında resmi olarak başlayacak, şimdiye kadar kullanıcıların tepkileri nasıl? Satış başladıktan sonraki dönem için beklentileriniz neler?

Atılım Çetin: Geçen ay itibariyle bin kullanıcıyı geçmiş bulunuyoruz. Bunların arasında amatör geliştiriciler olduğu gibi, profesyonel oyun şirketleri de var. Bağımsız geliştiriciler için daha ucuz bir lisansla çıkıyoruz. İlk üç ay içinde indie (bağımsız geliştirici) lisanstan iki yüzden fazla satmayı planlıyoruz. Kurumsal lisans dediğimiz şirket lisansının elli adet satacağını öngörüyoruz. Beklentilerimiz Application Store’da daha fazla oyun görmek olacaktır. Her gün yeni bir oyunun geliştirilmekte olduğu haberi geliyor. Heyecanla bekliyoruz.

Şimdiye kadar ürünü indirenler, bu konuyla yakından ilgilenen bilgili kimseler oldular. Bunun dışındaki kullanıcılara, özellikle Flash oyun geliştiricilerine ulaşabilmek ve onların oyunlarını mobile aktarma konusunda destek olmak istiyoruz.

ÜÖ: Diğer geliştiriciler arasında Gideros Studio kullanılarak kendi uygulamalarını hazırlayanlar var mı?

: Şu anda üretimi süren bildiğimiz yirmi civarında oyun var. Henüz bizim ürettiklerimiz dışında App Store’da ürün yok ama önümüzdeki aylarda çok güzel oyunlar göreceğimizin müjdesini verebilirim. Türkiye’den üç ekip çalışmalarını sürdürüyorlar. Bunun dışında Costa Rica’dan Sırbıstan’a kadar geniş bir coğrafyada geliştirilmesi süren oyunlar var. Bazıları lokal pazara yönelik advergame tarzı oyunlar. Bazıları hakkında yakın zamanda güzel haberler duyacağımıza eminim.

Bir Kar Masalı’nı çocuklar için yapmıştık. Bu ay içerisinde yine çocuklara yönelik yeni bir masal uygulamamız çıkacak, Zara ve Fil… Hem İngilizce, hem de Türkçe olarak çıkacak, iPhone, iPad ve Android cihazlarda ücretsiz olarak indirilebilecek.

ÜÖ: Bundan sonrasında Gideros Studio için planlar, hedefler neler?

: Bu sene için öncelikli hedefimiz Gideros Studio’nun oyun geliştiricilerin ihtiyaçlarını yüzde yüz karşılaması olacaktır. Kullanıcılarımızla yakın ilişki halindeyiz. Gideros Studio’u şu ana kadar indirmiş olanlar sektörde deneyimli, rakip ürünleri kullanmış ve çeşitli sebeplerle tam olarak tatmin olmamış kullancılar. Onların yorum ve istekleri bizim için çok önemli. Uzman kullanıcıların tam anlamıyla tatmin olmasını istiyoruz. Burdan da seslenmek isteriz, Gideros Studio’un daha kullanışlı olması birinci önceliğimiz.

Yaptığımız görüşmelerde en fazla istenilen özelliklerin geliştiricilerin reklam geliri elde edebilmesi ve varolan diğer kütüphanelerle entegre çalışabilmesi olduğunu gördük. Bu özellikleri en kısa zamanda içeren bir sürümü çıkarmak önceliğimiz haline geldi. Oyun geliştiricilerin oyunlarını monetize edebilmeleri, para kazanabilmeleri bizim için önemli. O yöndeki çalışmalarımızı öne aldık.

Android portu yeni sürümde geldi. Android geliştiricilerini kazanmak istiyoruz. Yeni eklenecek platformlar üzerinde değerlendirmelerimiz sürüyor.

ÜÖ: Girişimcilik sürecini yaşamış bir ekip olarak genç girişimcilere ne gibi tavsiyeleriniz olur?

DASÇ: Fikirlerini test etmekten korkmamalarını öneririm. Evdeki hesap çarşıya uymayabiliyor. Biz Gideros Studio’u piyasaya çıkardığımız zaman bir yol haritamız  vardı. Ne zaman hangi özelliğin ekleneceği belliydi. Ama kullanıcı görüşleri geldikçe, bunların bazılarının bizim sandığımız kadar acil olmadığı, ama bazı özelliklerin gerçekten çok önemli olarak algılandığını gördük. Hemen bu verileri değerlendirerek planlarımızı gözden geçirdik. Evde oturup düşünmekle, planlamakla olmuyor bazı şeyleri gerçekten piyasada denemek, gerekirse yanılmak ve revize etmek gerekiyor…

ÜÖ: Çok teşekkürler ve gelecekte başarılar…

DASÇ & AÇ: Biz teşekkür ederiz…

Yorumlar (27)

  1. Hah soyle bıkmıstık yeni firsat sitelerinden. Boyle girisimlere can kurban.

    Cevapla
  2. Bu girişimi çok güzel ve olumlu bulmakla birlikte profesyonel bir mobil geliştirici olarak benzer bir lua tabanlı frameworkün hali hazırda kullanıcısıyım. Lua oyunlar için zaten bir çok fizik libraryilerini hazır içeriyor, mesele mobil platformlara özgü diğer işlevsel komponentlerin entegre edilmesi. Gördüğüm kadarı ile şuanda rakip olmaktan uzaklar çünkü onların ürününün daha azını aşağı yukarı aynı fiyata vermeye çalışıyorlar. Birde herkes geliştirecek derken LUA dilini öğrenme maliyeti çıkıyor, bu dil syntax olarak basit olabilir ancak C tabanlı syntax ve mantığa alışık yazılımcılar için ciddi bir zorluktur.
    Eleştirilerden sonra tebrikte etmek istiyorum yinede, eğer doğru yatırımı alıp doğru insanları projeye dahil ederlerse rakipleri geçmemek için bir nedenleri yok. Ben destek olmak amacı ile bu frameworkü de satın alma sözünü veriyorum.
    Hazır script alıp kendisini web girişimcisi ilan edenlerin yada iframe içinden sayfa çağırıp kendini facebookta sosyal medya uzmanı zannedenlerin örnek alması gereken bir çift.

    Cevapla
    • Görüşleriniz için teşekkür ederiz. Sizi kullanıcılarımız arasında görmekten memnuniyet duyarız.

      deniz

      Cevapla
    • Gideros Studio henüz çok yeni bir ürün. Roadmap’imizde geliştirmeyi planladığımız birçok özellik var. Geribildirimler sayesinde bunlarından önemlilerini anlayıp öntarafa almaya çalışıyoruz. Daha yolun başında olmak iyi birşey. Ürünü istediğimiz gibi şekillendirebiliyoruz.

      Benzer rakiplerimize göre eksikliklerimizin yanında onlarda olmayan güzel özellikler de (IDE, gerçek cihaz üzerinde realtime çalıştırma, vs.) sunduğumuza inanıyorum.

      Lua dili için birçok insanın farklı düşüncesi var. Ben seven taraftayım 🙂

      Geribildirimler ve iyi dilekleriniz için teşekkürler

      Cevapla
    • Selam ben de php kullanan bir web programcısıyım.. Lua yı kullanan birisi olarak size sormak istedim, öğrenmesi kullanması nasıl bir dil çünkü ben de en yakın zamanda mobil programlamaya geçmeyi düşünüyorum..

      Cevapla
  3. Bilgisayarımda i7 2600k işlemci ve 16gb ram olduğu halde program feci kasıyor.
    Bu arada bu program hakkında temel eğitim videolarıda hazırlansa fena olmaz.

    Cevapla
  4. Erhan Ünal |

    Böyle projeler gördükçe içim açılıyor. Tebrikler. Lua ile desteklenmiş olması corona kullananlar açısından yararlı olmuş.

    Cevapla
    • Merhaba,

      Lua oyun programlamada çok kullanılan, güzel desteklenen bir dil.

      Biz bu girişimi ilk 2009da düşündük ve 2010 ocak ayından itibaren üzerinde çalışmaya başladık. Tam o zamanlar Corona ilk duyurusunu yaptı. Lua dilini seçmemizin nedeni Corona değildi, onlardan bağımsız olarak Luayı tercih etmiştik. Ama böyle olduğu için memnunuz. Corona kullanıcılarını bizim ürünü test edip yorumlarını bildirmeye davet etmek isteriz. Onların yorumları bizim için çok kıymetli.

      Selamlar,

      Cevapla
  5. gideros şu anki hali ile bile pek çok oyun projesini kotarabilecek yeteneğe sahip. platformu test etme amacı ile yaklaşık 8 saat süren bir programlama maratonunun ardından halihazırda app store da yayınlamış olduğumuz bir oyun projemizin ana çatısını gideros altına sorunsuzca port etmeyi başardık.

    projemizin obj-c ve cocos2d kütüphanesini kullanan ilk sürümünün programlanmasının yaklaşık 3 haftayı aldığı düşünülürse gideros gibi scripting platformlarının hızlı yazılım geliştirme ve prototiplendirme için ne kadar önemli araçlar olabileceğini herkes görebilir.

    gerçekten üzerinde çok emek harcandığı her halinden belli olan ve oldukça gelecek vadeden bir proje. tebrikler 🙂

    Cevapla
  6. gerçekten güzel proje arkadaşlara katılmamak mümkün değil. umarım daha da geliştirilebilir. mobile uygulama geliştirmenin önü çok açık, oyun da kullanıcıları çekmenin en makul yolu. geliştirilebilir ve yabancı programcıların da kullanması sağlanabilirse yabancı büyük yazılım firmalarının dikkatini çekecektir diye düşünüyorum

    Cevapla
  7. Çok güzel projeye benziyor. Zamanında midletPascal ile java ya yönelik oyun program vs yapılabiliyor ama proje kapandı. Zaten geleceğe yönelik değildi ama bu farkını gösteriyor gibi. Hele ki Mobil dünya oyun pazarında çabuk içerik geliştirmek ve Eğitsel oyun yapmak isterim denemek lazım 🙂 Şimdiden tebrikler..

    Cevapla
  8. İde ve framework’u java da mı yaptınız? Rakip firmalarınız kimlerdir? Yaklaşık kaç kişi ile ne kadar sürede kodlandı?

    Cevapla
    • IDE Qt ile programlandı. Frameworkün %95’i C/C++, geri kalanı da platform bağımlı kodlar olan Objective C ve Java’dan oluşuyor. En başlıca rakibimiz Corona. (Moai, GameSalad, Unity, iTorque 2D, Marmalade ve cocos2d de rakip olarak değerlendirilebilir.) Ürün part-time olarak (akşamları) iki kişi ile yaklaşık 1.5 senede kodlandı.

      Cevapla
  9. linux versiyonunu ne zaman indirebilirim ?

    Cevapla
  10. Göksel Gürsel |

    Merhabalar. Öncelikle tebrik etmek isterim, çünkü bazı girişimlere bakıldığında diğer yabancı girişimlerin benzerleri olduğunu görmekle birlikte, aslında daha orjinal birşeyler herbirimizin çıkaracağı inancındayım. Siz orjinal bir çalışma yapmış belliki gönül vermişsiniz. Benim basit bir sorum var… Belki de hepimizin bunu odağına koyması gerekli diye düşünüyorum. Basit olarak bir oyun tasarımcısı dünyayı nasıl daha iyi bir hale getirir? Yatırım ve yeni projeler için iş kendi kendini döndürmeli elbette. Ancak biliyorsunuz ki oyunlar insanların online olarak çok fazla vakit harcadığı sektörler halini aldı. Sizin bu konudaki odağınız nedir? Özellikle bu konudaki değerleriniz ve dikkat ettiğiniz şeyler? Yanıtlarsanız çok memnun olacağım. Tekrar tebrik ediyorum.

    Cevapla
    • Merhaba, öncelikle çok teşekkür ederiz.

      Bazı oyunların hikayeleri vardır, dolayısıyla alt metinleri. Söylemeden söyledikleri.Bir oyun tasarımcısı kurgusunu kendi cümlesini ifade edecek şekilde tasarlayabilirse, üstelik bunu kitlelere ulaşacak, onları eğlendirecek ve gözüne sokmadan anlatabilecek bir yol bulabilirse dünyayı değiştirebilir. Oyun bunun için önemli bir araç olabilir.

      Her oyun misyon yüklemeye uygun değil. Ama kendi adıma konuşacak olursam, oyunu oynayıp bitirdikten sonra oyun bana bir şey düşündürtebiliyorsa, başka bir bakış açısı sunabiliyorsa, bilmediğim bir kültüre ilişkin bir fikir verebiliyorsa ne güzel.

      Çocuklara yönelik uygulamalar için şöyle bir manifesto var desteklediğimiz:
      http://childrensappmanifesto.net/

      Cevapla
  11. Tek kelimeyle “harikasınız” Yukarıdaki yazıda da belirtildiği gibi tamamen günümüz dünyasını ve ilerisini hedef alan bir çalışma olmuş. Fikrin para kazandığı bir devirde yaşadığımızı düşünürsek, olay budur derim. Başarılarınızın devamı dileğiyle 😉

    Cevapla
  12. Cok guzel bir girişimcilik ornegi diyemıcem bu ulke bu yuzden gelişmiyor…

    Bu sistem uzerinden tonlarca soru geliyor niye turkce yok…

    Verdiğim cevapta su onlar girişimi ulkesi için değil kendileri için yapmıs… Bu yuzden turkce egitim içerik mevcut degil…

    kısaca diyorum ki ülkeniz için girişim yapınkı ülkenizden cıksın yazılımcılar dısardan degil…

    Neyse bos bir girişim bu… sakın demeyın ingilizce sart diye 14 15 yasındaki cocuklar şimdiden ogrenmek istiyor ve ingilizceyle ugrastırana kadar turkce egitim olsa neyse anladınız siz…

    Cevapla
  13. Arkadaşlar okuyup heveslenmeyin.Ne elle tutulur video eğitimi ne türkçe ne ingilizce doğru düzgün bir kaynak yok.Türkiye için ama türkçe bir dökümanı geçtim türkçe sitesi bile yok.Ben ciddi olarak türkiyede kullanıldığınıda sanmıyorum.
    Corona denilen sdk nın binlerce video eğitimi ve 3-4 adet 300,400 sayfa kitapları bulunuyor.Video eğitim veya kitap yazmak bu kadar zorsa sdk yı nasıl yazdınız hayret.
    Biraz araştırın bir çok sitede bir kaç ay sonra eğitim vs. yazılmış tarih 2013 şuan 2014 deyiz tek bir döküman yok.Birde sitesine mail atıp dönüş beklemeyin.
    Bu sdk yı yazan ekibin türk olması dışında ne türklere ne türkiyeye bir faydası bulunmuyor.Hiç kimse övmesin boşuna.Destek olmayan ürünü kimse kullanmaz.

    Cevapla

Bir Cevap Yazın