x

Online Müzik Piyasasında Arz Fazla Ama Talep Nerede?

1213630_musical_key_2Türk internet pazarına yön veren en önemli içeriğin müzik kategorisi ekseninde döndüğünün farkında mısınız?

Web sitesi engellemelerinin büyük çoğunluğu bu tür içeriklerden dolayı gerçekleşiyor, en önemli maliyetleri video sitelerinden sonra bu tür siteler yaratıyor, üçüncü partilere en çok gelir yaratan online iş modeli de yine müzik girişimleri oluyor ve elbette en yüksek trafikleri de yine video, yetişkin içerik, arkadaşlık ve oyunla birlikte müzik siteleri alıyor. Son dönemlerde markaların en fazla yatırım yaptıkları içerik türü de yine müzik.

Durum böyle olunca eğlencenin merkezi olarak gözüken, yazılım ve altyapı üretimi videoya kıyasla çok daha kolay olan, lisanslaması çok dağınık olmadan en azından Türkçe içerik için tek bir merkez üzerinden çözülebilen, pazarda dominasyon olmadığı için kitleleri kolayca kendisine bağlayabilen müzik girişimleri sektörde son dönemlerde oldukça fazla yer almaya başladılar.

Çok hızlıca düşündüğümüzde son dönemlerde online müzik dinlemek için sektörde tercih edilen girişimler arasından aklımıza Cokenmusic.com, Fizy.com, TTNetMuzik.com.tr, Muzik.net, GncPlay.com, Musicopat.com geliyordu. Bu listeye yakın zamanda MyNet’in müzik servisi Kavun dahil oldu.

Listeye yakından bakacak olursak, Musicopat.com bir süre önce yüksek maliyetler ve gerekli ticari geri dönüşü alamamasından dolayı müzik dinleme özelliğini kapatıp yola sadece bir müzik komünitesi olarak devam etme kararı verdi. İlerleyen dönemlerde bu kararından vazgeçer mi bilemiyoruz.

Cokenmusic.com üyelik ile hem yerli hem de yabancı şarkıların dinlenebildiği ve Coca-Cola’nın pazarlama bütçeleri kapsamında hayata geçirilmiş bir servis. Birinci ağızdan istatistiklerini bilemiyoruz ancak aşağıdaki Google Trends grafiklerinden görebileceğiniz gibi beklenen etkiyi göstermemiş gibi duruyor.

TTNetMuzik.com.tr, TTNet üyelerine sınırsız müzik dinleme imkanı sunarken, şarkı indirmek için üye girişi gerekiyor ve haliyle TTNet’in pazarlama bütçeleri kapsamında kendi desteğini buluyor. İlk zamanlarına göre daha iyi durumda olduğunu gördüğümüz servisin TTNet’in reklam desteği sağladığı dönemlerde trafiği yükselse de genel gidişatta sektördeki rakiplerinden çok farklı bir durumda olmadığını görüyoruz.

Fizy.com’un MÜYAP anlaşmalarının son durumu nedir bilemiyorum ancak bir süre önce konuyla ilgili görüşmelerinin olduğunu duymuştuk. Direkt MÜYAP kataloglarını değil, video sitelerinin içeriklerini ses olarak aktaran Fizy’nin bu anlamda operasyonel maliyetleri klasik bir müzik sitesine kıyasla daha düşüktür diye tahmin ediyorum. Reklamz ortaklığıyla devam eden girişimin reklam geliri anlamında çok büyük sorunları da olmayacaktır. Bir süre önce YouTube içeriğini sisteminden çıkartan Fizy trafiğinde ani bir düşüş yaşamıştı ancak şu günlerde YouTube içeriğinin tekrar sisteme dahil edildiğini görüyoruz.

Müzik.net reklam ağı AdTech’in girişimi ve 3 şarkı dinledikten sonra SMS ile üyelik zorunluluğu getiriyor. Maliyetler ve gelirler konusunda çok büyük bir problemi olacağını sanmıyorum hatta eğer AdTech’in genel işlerine bakacak olursak sektörün en fazla ciro yapan müzik sitesi olması da olasıdır. Ancak operatörlerin son dönemlerde SMS ile üyelik konularında hassas bazı kararlar almasının gündemde olduğunu duyduğumuz için uygulanan modelin geleceğini kestirmek kolay değil.

GncPlay.com Turkcell’in gnctrkcll kapsamında devreye aldığı bir servis ve şarkıların sadece 30 saniyelik bölümü üyelik gerektirmeden dinlenirken, tamamı için gnctrkcll üyesi olmak gerekiyor. Yine bir tür pazarlama aktivitesi olarak düşünebileceğimiz servisin gelir/gider konularında çok hassas dengelerle yürümediğini tahmin ediyorum. Malesef yayın yaptığı alt alan adından dolayı şu an için tam anlamıyla istatistiksel analiz yapmamız mümkün değil.

Kavun.mynet.com adresinden bir süre önce yayına başlayan MyNet’in müzik servisi Kavun ise MyNet üyelerine sınırsız müzik dinleme imkanı sunarken, üye olmadan şarkıların sadece 30 saniyelik bölümünü dinlemenize izin veriyor. MyNet bünyesinde yer alarak hali hazırdaki trafiği dışarıya kaptırmadan müzik alanında da varız demek adına belki de yukarıdaki birçok girişime kıyasla çok daha net hedefleri var diyebiliriz. Mynet alt alan adından yayın yaptığı için çok net trafik istatistiklerine şu an için ulaşamıyoruz.

Türk internet kullanıcılarının oldukça fazla kullandığı bir diğer servis de Last.Fm‘di ve bir süre önce erişimi mahkeme kararıyla engellenmişti. Servisin saydığımız popüler girişimlerle başabaş bir durumda olduğunu hatta şu an için engellenmiş olan lastfm.com.tr dışında last.fm adresi de göz önüne alınırsa trafik anlamında fazlası olduğunu söylemek yanlış olmaz.

Lastfm-google-trends1

Tüm bunları göz önüne alarak genel olarak baktığımızda karşımıza aslında ilginç olan bir tablo çıkıyor ve bunun üzerine biraz olsun düşünmek gerekiyor.

TR-music-google-trends1

TR-music-google-trends2

Genel tablo ve Türk internet kullanıcılarının online müzik tercihleri itibariyle Webrazzi tahmin ve görüşleri olarak şunları söyleyebiliriz:

Türk internet kullanıcıları müzik dinleme konusunda halen tek bir kanalı tercih etmiyorlar ve bu alanda halen bir dominasyon bulunmuyor. Dönemsel trendler, viral etkiler, reklam/pazarlama kampanyaları ve servislerin sunduğu özel imkanlar kullanıcı tercihlerini yönlendiriyor.

Türk internet kullanıcıları yöntemden ziyade sonuca bakıyorlar. Kendileri için en kolay ve en hızlı müziğe ulaşma yolunu tercih ediyorlar. Bu kimi zaman bir online müzik sitesi olmak zorunda bile değil. Video siteleri üzerinden izlenebilen video klipler ya da dinlenebilen klipsiz şarkılar kullanıcıların müzik ihtiyaçlarını karşılamaya yeterli olabiliyor.

Üzerinde hassasiyetle düşünülmesi gereken bir diğer tespitimiz ise müzik odaklı girişimlerin çoğunlukla reklam yaptıkları dönemlerde kullanıcının ilgisini çektiği ve sonrasında unutulduğu yönünde. Bunun için TTNetMuzik.com.tr’nin son 12 aylık Google Trends grafiği açıklayıcı olacaktır.

TTNetMuzik-google-trends1

Son olarak aslında bu incelemenin çıkış noktası olan arz ve talep konusuna bakmak gerekiyor. Evet, Türk internet kullanıcıları müzik içeriğini seviyorlar ve sektörün belki de en çok reyting yapan konularından bir tanesi müzik. Ancak Google aramalarına göre “müzik” kelimesi son yıllarda dikkat çeken önemli bir artış göstermedi.

TR-muzik-google-trends1

Google’da gerçekleşen arama trendlerine bakacak olursak son yıllarda belki de en ciddi artışı gösteren anahtar kelimelerden bir tanesi sektörde gerektiği kadar da üzerine düşülmediğini düşündüğümüz online oyun pazarı. Hatta oyun kelimesi Türk internet kullanıcıları arasında porno içeriğe kıyasla daha çok aranır duruma gelmiş durumda. Şu noktada “Türkiye’de porno mu oyun mu daha çok aranan kelimelerdir” diye sorsaydık büyük çoğunluk porno cevabını verecekti diye de düşünmeden edemiyorum.

TR-keyword-google-trends1

“Müzik” içeriğinin son dönemlerde göstermediği artış, buna kıyasla pazarın verdiği yüksek önemin yanında dikkat edilmeyen bir konu daha bulunuyor. Diziler!

TR-keyword-google-trends3

“Dizi” aramaları Google’daki Türk kullanıcı aramalarına göre müzik aramalarının üzerinde ve özellikle 2008 yılından itibaren artışa geçmiş durumda. Ancak bu alana yönelik önemli sayıda ciddi girişimin pazarda olduğunu söylemek mümkün değil.

Bir dönem, özellikle YouTube’un popüleritesinin arttığı ve Google tarafından satın alındığı dönemde Türk internet pazarında video sitesi patlaması yaşamış ve bizler için bu konunun trend olduğunun önemli göstergesi olarak markaların pazarlama kampanyalarında çoğunlukla video ekseninde dönen girişimlere şahit olmuştuk. Doğru bir yaklaşım ve tecihti çünkü zaten söz konusu dönemde video içeriğine olan ilginin artışını paylaştığımız grafiklerden rahatlıkla görebiliyoruz. Son dönemlerde ise bu incelemeyi yapmamızı gerektiren ve markalar tarafından desteklenen müzik içeriğine olan ilgi dikkatimizi çekiyor. Ancak bu sefer pazarın bunun için yeterli ilgiyi gösterdiğini söyleyemeyeceğiz.

Türk internet pazarında “müzik” oldukça açık kalmış ve domine edilmemiş bir alandır. Ancak kullanıcılar tarafından da bu konuda artan bir talep bulunmamaktadır. Son yıllarda özel olarak “müzik” anahtar kelimesi için olan talep ne kadarsa bunun aşağı yukarı aynı seviyelerinde bir talep devam etmektedir.

Nedir bunun sebebi derseniz, ona da yürütecek fikirlerimiz bulunuyor.

Müzik içeriği konusunda oturmuş bir yöntem mevcut değil. Yani, YouTube, DailyMotion, İzlesene, VidiVodo gibi siteye git videoyu seyret durumu henüz Türk internet pazarında online müzik için oturmadı. Bunun en önemli sebebi müzik içeriğine olan talebin çoğunlukla “profesyonel içeriğe” yönelik olmasından kaynaklanıyor. Oysa ki, videolarda amatör içerik çok daha fazla talep görüyor ve viral bir dağılımla kendi trendini güçlendiriyor. Haliyle profesyonel müzik içeriği konusunda Türkiye’de kolay uygulanabilir ve doğru bir lisanslama modeli de yaygınlaşmadığından bu alandaki girişimlerin büyük çoğunluğu birbirinden farklı modeller uyguluyorlar. Bu da kullanıcıların standart bir yapıyı algılamasını zorlaştırırken, müzik içeriğinin video gibi talep artışı göstermesini engelliyor.

Sonuç olarak Türk internet pazarında son dönemlerin üreticiler tarafındaki trend konusu olan “müzik” aslında tüketiciler tarafında beklenen yüksek ilgiyi direkt olarak görmüyor. Bu da sektördeki girişimlerin gereken geri dönüşleri yakalayamadan sessizliğe bürünmesine neden oluyor. Tek amacı müziğe ulaşmak olan Türk internet kullanıcıları için ise hayata geçirilmesi ve prosedürleri zor olan profesyonel müzik girişimlerinin yerini sektördeki Facebook, YouTube ve benzeri video/müzik içeriği sunan girişimler alıyor. Elimizde net bir istatistik şu an için olmasa da yukarıda saydığımız tüm servislerdeki toplam dinlenen müziğin fazlasının YouTube, Facebook ve benzeri servisler üzerinden hali hazırda dinlenebildiğini söyleyebiliriz.

Kısacası yapılması gereken düzenlemeler var, onlar yapılana kadar da gerçek şu ki online müzik piyasasında arz fazla ama talep şu an için tüketimi başka mecralarda gerçekleştiriyor…

Görsel Kaynak: sxc.hu/josterix

Yorumlar (23)

  1. Burak SARICA |

    Yatırımlar yapıldı. Şimdi sırada korsan müzik ile ilgili kanunlar ve denetimlerin sıkılaştırılması için devlete ve hükümete baskı yapılacak.

    Cevapla
  2. blogger’i engelleten digitürk’ümü iptal ettim, şimdi de myspace ve last.fm e erişimi engelleten mü-yap’a bağlı hiçbir şirketin albümünü almayacağım.
    inadına korsan!

    Cevapla
  3. Dilaver Şahin |

    Fizy ne yapıyor? Başka sitelerin içeriğini ve bant genişliğini kullanarak onları binlerce dolar zarara sokuyorlar.Üstüne bir de reklam alıp para kazanıyorlar.Hırsızlık daha açık nasıl yapılabilir? Nasıl oluyor da büyük bir girişim olarak adlandırılıyor ve buradaki diğer projelerle kıyaslanıyor? Şimdi korsanken kazandıkları paraları bu işi yasal yapabilmek için harcayacaklar,sonra eminim ki kendi benzerleri çıktığında onlara dava açıp kapattıracaklar,onları korsanlıkla suçlayacaklar.Burası Türkiye.

    Cevapla
    • Seher Gündoğdu |

      Baya bir saçmalamışsınız….

      http://ff.im/8DQPV


      Türk Hukuku’na göre Fizy’nin hiç bir telif hakkı ödemesi gerekmiyor. Çünkü sadece bir arama motoru. İndirmeye, arşivlemeye izin vermediği gibi kendi içinde depolama da yapmıyor. Yani, aslında Google’dan bir farkı yok. Ancak Fizy, bu durumu bilmesine rağmen Müyap’la anlaşma zeminine gelmeyi kendisi tercih etti. (kaynağım sağlam) Bu sebeple Fizy’nin kapanma ihtimali yok.

      Cevapla
      • Dilaver Şahin |

        Saçmalamışım demek.
        Bak güzel kardeşim.Bunun Müyapla ilgili kısmından ben hiç bahsetmedim.Fikir hakları bambaşka bir mesele,apayrı bir konu.Okuduğunu yeterince hızlı anlayamıyorsan detaylandırayım.

        Bandwidth nedir bilir misin? Ne kadar pahalıdır bilir misin?
        Hotlink yapmak nedir bilir misin? Bilmezsin veya bilmezden gelirsin.

        Fizy eğer bu hizmeti Türkiyede kendi serverlarından veriyor olsaydı aylık bant genişliği masrafı onbinlerce dolar olurdu.Peki şu anda bunu kime yüklüyor.Trafiğini çaldığı diğer sitelere.O sitelere bir kazanç sağlıyor mu? Sağlamıyor.

        Google video aramayı bir incele bakalım.Google ne normal, ne görsel, ne de video aramasında kimsenin trafiğini çalmaz.Resimleri bile listelerken o sitenin bant genişiliğine zarar vermez.Videolarda o sitelere rafik akmasını sağlar.İzlesene ortağı Truveo bu işi yasal olarak nasıl yapıyor incele.

        Fizy Youtube trafiğini kullanıyor mu? Kullanıyor.Bunun için onlara para ödüyor mu? Ödemiyor.Onlara geri dönüş sağlıyor mu? Sağlamaıyor.Bunun adı hırsızlıktır arkadaşım.

        İşin içerik kısmına girmiyim bile.Youtube içeriğini oraya giren üyeler ekler ve bu içeriğin hakkını(eğer kendilerindeyse) Youtube’a teslim ederler,Fizy’e değil.

        Ne kadar uyanıksınız yahu.Ya harbiden cahilsiniz ya da öyle gözükmek işinize geliyor.

      • Sen kahin misin? nerden biliosun ödemediklerini ki ben biliyorum ödüyorlar. Öyle kimse kimsenin bandwidthini alamaz para ödemeden. bi site aç, youtube apisi ve bir sürü api kullan, binlerce insan sitene girsin para ödeme! Yok öyle bişi. Dene bakalım yapmayı youtube sana ne diyecek??? YT böyle durumlarda hemen içerik ortaklığı sunar, yoksa kapatır. Konu uzamasın saçmalıyorsun sen. Kanıtla gel yoksa konuşmaya devam etme. Benim kanıtım var tüm reklam gelirini paylaştığına dair. Çamur at izi kalsın yapma burda. Bu siteyi işten anlayan insanlar okur ve para ödemeden binlerce dolarlık API kullanımının söz konusu “olamayacağını” bilir. Çamur atacaksan da başka yerden at.

      • Ha bir de karşında çok büyük bir şirket olduğunu bil yorum yaparken. Böyle kaynaksız ve asılsız olarak hakaret edersen başına iş alırsın.

    • Sevgili Dilaver,

      Öncelikle, hırsızlık gibi yüz kızartıcı sınıfından bir eylemi, iç yüzünü bilmediğiniz bir olayın içine karıştırmamalıydınız.

      Bazı şeyleri baştan düşünelim:

      – Fizy, günde onbinlerce kişinin uğradığı bir yer. Sizce host ve bant genişliği için ne kadar ödüyor olabilir? Benim kaba tahminim, ayda en az 4 – 5 K dolardır.

      – Fizy’de en az 3 – 4 kişi çalışıyordur. Programcısı, pazarlamacısı, yöneticisi falan.. Bir o kadar da dışkaynak çalışan insanlar vardır. Muhasebeci, avukat, danışman, PR’cı falan.. Aylık maliyet kaba bir tahminle 10 K dolardır.

      – Şirket olduğu için sabit maliyetler vardır. Telefon, elektrik, kira vs.. Kaba tahminle bu da 2 – 3 K dolardır.

      – API kullanımından dolayı da muhtemelen gelir üzerinden pay veriyordur.

      – Ayrıca MUYAP’la anlaşması varsa, bir de oraya gelir üzerinden pay veriyordur.

      – Bunun üstüne vergi, SSK vs..

      Peki, bütün bunlar içinde tüm operasyon maliyeti ne kadara çıkıyor görüyorsunuz. Bu kadar maliyet içinde, hangi şirket hırsızlıkla suçlanabilir?

      Başka sitelerin içeriğini, onlardan habersiz çekebiliyor musunuz? Hem de onbinlerce trafik içinde…

      Bence atıp tutmadan iyi bir değerlendirme yapmak lazım.. Sonra da serinkanlı yorum yazmak lazım..

      Zannedersem siz, hâlâ, garajdan çıkan sıfır sermayeli internet şirketleri olduğunu zannediyorsunuz. Artık bu işler o kadar basit değil..

      Cevapla
    • Kesinlikle katılıyorum.
      Bu yasal değil. Daha da önemlisi etik değil.
      Ha şunu da çok iyi biliyorum onlar için etik önemli değil. Önemli olan para.

      Bir kere müzik dinlettiriyormusun.
      Evet

      Peki müyapa para veriyormusun
      Hayır

      Nereden dinlettirdiğin, ödüllerin, ciron, büyüklüğün,kodlaman hepsi detaydır.

      Evet ve Hayır cevapları yasal olmaması için yeterli sebeptir.

      O kadar yasal olduklarına güveniyorlarsa kendilerine Müyapla anlaşmasınlarda engelleniyorlarmı engellenmiyorlarmı görelim.

      Kendileri gitmek zorunda tabiki. Müyap gelirse mahkeme kararı ile gelir bunu biliyorlar.

      Arkadaşın dediği malesef doğru yasalsızlıkla geldikleri bu durumu yasal çevirip yasal olmayan kendileri gibi siteleri şikayet etmeye başlayacaklar. Bunları malesef hep görüyoruz ve görecezde.

      Malesef.
      Teşekkürler

      Cevapla
  4. Anlık bir beklenti içerisine girmemek gerekir. Zira yasal düzenlemeler de yerine oturduğu zaman ABD örneğindeki gibi bir itunes gerçeğiyle karşılaşmak istemiyor sanırım Türkiye pazar oyuncuları. Bu yüzden altyapılarını mükemmelleştirmeye çalışırken ortamın müsait olmasını da bekleyebiliriz. Sonuçta 0’dan bir pazar oluşacak.

    Cevapla
  5. Yazı güzel olmuş olmasınada milleti uyandırmasaydın keşke:-)

    Cevapla
  6. arda, eline sağlık, güzel bir analiz. benden de birkaç düşünce:

    1. müzik keyword’üne ek olarak mp3 keyword’ünü de değerlendirmek lazım. aynı seviyelerde arandıklarını görüyoruz.

    2. internetten müzik ihtiyacı, senin de belirttiğin gibi, video siteleri tarafından karşılanmakta. bir diğer kanal da facebook içerisinde tüketilen müzik içeriği.

    3. arayüz daha iyi ve genelde servis daha kullanılabilir olsa, ttnetmüzik’in bu alanı domine etmesi gerek.

    4. last.fm ve myspace gibi, müzik içeriğini sosyal bir platforma oturtacak bir oyuncunun avantajı yüksek olacaktır.

    Cevapla
  7. Yazı çok ilginç. Yalnız bir konunun altını çizmek isterim. Bu tarz siteler ile gerçek müzik satın alıcısını buluşturmak için pazarlama yapılması gerekiyor. Bu tarz siteler bir çok vasıta ile reklamlarını yapıyorlar. Ancak internet üzerinden reklam sistemleri bence tamamen kullanışsız. Çünkü “gerçek” müzik satın alıcısından bence uzaklar.

    Yazımı bir örnek ile geliştirmek isterim. Benim editörü olduğum bir web sitesi var; http://www.stereomecmuasi.com * Konumuz müzik ve müzik dinlemek için kullanılan hifi cihazları. Son yıllarda teknolojinin yansımaları sonucunda dijital müzik medyaları hifi meraklılarının hayatında bile daha popüler hale geldiler. Sonuç olarak bu tarz hobileri için hem cihazlara hemde müziğin kendisine para harcayan insanlar yukarıda örneklediğiniz sitelerini doğal birer “potansiyel” müşterisi oldular.

    Sitesinde tanıttığımız her albümün yanında o albümü satın alabileceğiniz bir link eklemekteyiz. Bizim linklerimiz Amazon ortaklık programının linkleri. Bu program sizin linkleriniz üzerinden albüm veya Mp3 satın alan müşterilerin faturası üzerinden linkleri ekleyen siteye bir pay verilmesi esasına dayanmakta. Sitemizin konusu itibarı ile bu linkler vasıtası ile ciddi bir trafik yaratıldığını ve sitemizin gelişmesi için bir miktar gelir elde ettiğimizi de eklemek isterim.

    Bu gibi uygulamalar yazınızda geçen siteler ve gerçek müzik alıcılarını buluşturma potansiyeli yüksek reklam yapıları. Bir albümün yorumunu okuyan bir müziksever, yazıdan etkilendiğinde yanındaki link vasıtası ile o albümün ön izlemesini yaparak satın alabiliyor. Bunun genelde dönüşüm hızı oldukça yüksek.

    Biz bu uygulamayı kendi ülkemizdeki bir müzik satış sitesi ile yapmayı çok arzu etmiş ve çeşitli sitelere Amazon uygulaması ile ilgili bilgilendirmeler yapmıştık. Ancak dönüş olmadığı gibi aradan geçen yıllarda bu konuda bildiğimiz herhangi bir çalışma olmaması zaten Türkiye’deki uygulamaların ölü doğduğu konusundaki şüphelerimizi arttırdı.

    Sonuç olarak iyi, kullanışlı bir site yapmaktan ziyade o siteyi konuya ilgi duyan kitleler ile buşuşturmanın katmadeğer yarattığını düşünüyorum.

    Umarım yakın gelecekte yapılan bu değerli yatırımlar mantıklı ve uygulanabilir reklam politikaları ile desteklenir ve özellikle müzik konusuna odaklanmış sitelerin potansiyelleri fark edilir.

    Sanırım biraz uzun oldu. Okuma nezaketini gösteren herkese teşekkür ederim.

    *açıklama: web sitemiz konu ile direkt ilgili meraklılar tarafından zaten sıklıkla ziyaret edildiği için linkini verdim. Herhangi bir reklam amacım yok. Yorumu onaylayacak yetkilerin uygun görmedikleri takdirde linki silme hakkına sahip olduklarını baştan kabul ediyorum.

    Cevapla
  8. Bence Türkiye’nin önce şu kotalı internetten kurtulması lazım! millet kota yüzünden bişey yapamıyor. Download etmeyi tercih ediyor.

    Cevapla
  9. Teknik olarak; korsan’ı büyük oranda azaltabilirler. Ama mevcut durumda tamamen yok etmeleri mümkün değil. Durum böyleyken insanlar hem para verip hem de bir sürü uğraşarak müzik sitelerinden içerik satın almak yerine korsanı tercih ediyor. Sadece bedava olduğu için değil; aynı zamanda çok daha pratik olduğundan. (Korsanla mücadele teknik değil, yasal değil, ahlaki bir konudur bu arada, ama konu dışı olduğu için uzatmayacağım.)

    Müzik içeriğinin video ile karşılaştırılması çok yerinde olmuş. Aralarındaki bir fark da videonun izleyicinin tüm dikkatine talip olması. Müzik ise genellikle daha düşük bir konsantrasyon seviyesi ile tüketiliyor. Taşınabilir cihazların, büyük sistemlerin yerini almasının bir sebebi de bu. Yürürken, koşarken, güneşlenirken vb müzik dinlemek istiyoruz. Taşınabilir (MP3) müzik bizim için akan (streaming) müzikten daha fazla anlam ifade ediyor. (Radyolar bunun istisnası. Belki Internet bir gün gani gani olursa…)

    Süper bir yazı olmuş. Kişisel görüşler yerine böyle somut veriler üzerinde yürütülen tartışmalar daha sağlıklı olacaktır.

    Cevapla
  10. Piyasayı ele geçiriyorlar yahu. Bence hoş birşey değil 😀

    Cevapla
  11. Açıkcası profosyonel müzik siteleri yorucu tasarımlarıyla, üyelik vs. gibi prosedürlerle insanı yoruyor. İş yerinde müziği uzun süredir http://www.yenimuzikdinle.com adresinden dinliyorum. Sitede zırt pırt pop-up pencere açılamaması ve yaptığım isteklerin kısa süre zarfında sitede yer alması en sevdigim ozelligi. Bana bir nevi eski plak.gen.tr yi anımsatıyor ama ses kalitesi o kadar iyi değil.

    Cevapla
  12. Guner Yavuz |

    Fizy Wired tarafından en iyi 5 müzik uygulaması arasına seçilmiş.

    http://www.wired.com/entertainment/music/magazine/17-09/pl_music

    Türk programcıların özgün düşüncelerini görmek gurur verici. Dünya genelinde başarı elde etmek kolay bir şey olmasa gerek. Umarım ileride daha güzel projelere imza atarız.

    Cevapla
  13. internet kotali diyilde daha cüzi bi ücret olsada kalkar sorun diyorum

    Cevapla
  14. fizy müzik sitelerinde bir çağ denilebilir artık markalaştı tabiki çok kaliteli alt yapıları var

    Cevapla

Bir Cevap Yazın