x

Global pazarda web tabanlı oyun sitelerine ilgi hat safhada!

Çin’den Amerika’ya kadar hemen her ülkede online-oyun siteleri reyting olarak en üst sıralarda yer alıyor. Yeni nesil web projelerinin benzer etkileşimiyle bu rakamları buluşturmak için sayısız sıcak hamle var. Son zamanlarda Jeff Bezos gibi bir liderin 15 milyon dolarlık yatırımıyla birlikte bu yeni projelerin vizyonlardan çıkıp, pazara yepyeni oyuncular olarak inmesi için start verilmiş oldu.

Dünyada Çin’in başını çektiği bu oyun çılgınlığı sayesinde elinde hali-hazırda komüniteleri olan siteler de çeşitli satın almalarla kendilerini güçlendiriyorlar. Bunların arasında sosyal ağlara eplikasyon geliştiren oyun platformu şirketleri hatta Çin’de sosyal ağlara yatırımlar yaparak hazır komünite satın alan büyük oyuncular var.

Bugünden sonra çılgın rakamlı satın almaların devamı da gelecek. Çin’deki 7-8 sıfırlı rakamlara ulaşmayacak olsa da Türk pazarının da bu rüzgardan nasibini alması olası. Bir kaç veriyle pazarımızın ne kadar canlı olduğunu görelim.

Mynet, Ekolay ve Superonline gibi portallarımızdaki oyun bölümleri elle tutulur bir şekilde -belki de bazılarında haber içeriğinden çok- ilgi görüyor. Ayrıca Facebook‘u oyun oynamak için kullanan Türk kullanıcı sayısı da uyulamaların kullanım oranlarıyla ülkemizdeki kullanıcı sayısını karşılaştırınca göz kararı seçilebiliyor.Bunun dışında Alexa sıralamasında ilk 100’de Kraloyun, Oyunlar1, Travian, Ikariam, Ogame, Oyuncehennemi ve Klansavaşları gibi oyun siteleri bulunuyor. Bunların yanına bir de şimdiye kadar hep ilgimi çekmiş olan Google Zeitgeist’lerdeki “oyun, oyunlar” aramalarını da eklersem; Türkiye’deki web kullanıcısının gözardı edilemeyecek bir yüzdesinin vaktini oyunlara ayırdığını söyleyebiliriz. (6-7 yaş hatta altı çocuklarımızın da ilgisi fazlasıyla oyunlara, hatta bazılarının Google’da yazabildiği ilk kelimeler bunlar.)

Sizin gibi üst düzey kullanıcılardan da, yazdığımız 3D sosyal ağları haberleri ile ilgili yorumlarınızda WoW gerçeğine değinenleriniz oldu. Bunca reddedilemeyecek veriye sahip olmamıza rağmen, pazarımızda bu yönde bir kaç girişim ya da satın alma ile ilgili duyum olmaması beni şaşırtıyor.

‘Sosyal ağlar + Oyun’un bir sonraki büyük konsept olacağını görmek zor değil, bu yöndeki fırsatları değerlendirebilir ve ilk hareket edenlerden olabilirsiniz. Komüniteleri daha yoğun bir etkileşimde tutabileceğiniz çeşitli iş birlikleri ya da yeni girişimlerden çok büyük geri dönüşler alınacaktır.

Yorumlar (11)

  1. Emrah OLGUN |

    Merhabalar, sosyal ağlar ve oyun kavramı aslında uzunca bir süredir aktif olarak var olan ve girişimler bulunan bir saha. 1.5 milyon kullanıcısı ve aktif komünite özellikleri ile gamyun.net ön plana çıkanlar arasında. Yine benzerlerinden gamegarden.net’in de 1 milyona yakın kullanıcısı bulunuyor. Bunun dışında oynasana.com gibi oyun ve oyuncu networkleri de 2000’den beri aktif olarak faliyet gösteriyor.

    Hatta konu ile ilgili gamyun.net’in multi-platform uygulamaları da bulunuyor. Kullanıcılar cep telefonundan, dijital tv’den ve internetten aynı anda oyun oynayıp arkadaşlık ağları kurabiliyorlar.

    Bunun dışında popomundo tarzı role-play ve sosyal ağ içerikli yurtdışı girişimlerinin de Türk kullanıcılara hitabedebilmek için Türkçe desteği kazanması ve bu sitelerdeki Türk trafiğinin inanılmaz boyutlara gelmesi bu alandaki boşluğa işaret ediyor.

    Bu alanın halen bakir olduğu kesinlikle doğru. Zira ülkemizde bilgisayarın genel anlamda oyun oynamak için hayatlara girmesi (bkz: c64) ve internet üzerinden multi-player oyunların da sosyal iletişim için kullanılmaya çok açık olması bu alandaki girişimlerin önünü açık tutan etmenlerden.

    Cevapla
  2. ‘ Sosyal ağlar ve oyun ‘ konusunda kesinlikle haklısın. Sadece oyun olarak değil, sosyal ağ kavramı ile insanları ilgi alanlarının birleştirilmesi fikri oldukça tutuluyor ( yakınlardan bir örnek olarak soundklan’ı verebiliriz. ). Friendfeed’i de bu alanda örnek verebiliriz sanırım. Tahmin ediyorum ki yakın zamanda bu alanda daha farklı projeler görebileceğiz.

    Oyunlar konusunda, Kraloyun gibi sitelerdeki oyunlar, ve Mynet gibi portallerin sunduğu oyunlar senelerdir piyasadalar. Bu alanda yenilikçi çalışmaları bekliyorum, zira internetin gelişmesi bunun önünü açıyor. WOW çılgınlığının, Secondlife tutkunluğunun ardından, bu pazar göz ardı edilebilecek gibi değil.

    Güzel yazın için teşekkürler.

    Cevapla
  3. alialtugkoca: Ben uzun zamandır “application” yerine “eplikasyon” kelimesini yazılı/sözlü olarak kullanıyorum. Her web 2.0 toplantısında/sohbetinde de konuşmalar sırasında derdimi bu terimle anlatabildiğimi fark ettim. Tercih meselesidir kullanıp kallanmamak tabii ki.

    Cevapla
  4. İnsaların oyun projelerine daha çok güvenmeleri ve kolay bırakmaması gerektiğini ispatlar bor yazı olmuş.zamanında klansavaslari.com projesini üniversiteydi,vizeydi ,ödevdi ,finaldi diye yarım bıraktığımızı hatırladıkça,Alexadaki klansavaşları.net benim bi başka canımı yakıyor 🙂
    birde “eplikasyon” kelimesi gerçekten kullanılıyor mu yoksa bu yazı için uydurulmuş mudur merak etmekteyim.Yok eğer kullanılıyorsa bir dayanağı varsa bende application ve uygulama arasındaki çelişkiden kurtulup bir rahata ereceğim.

    Cevapla
  5. Mert Oguzlu |

    Erhan Bey, ‘uygulama’ yi da rahatlikla kullanabileceginizi dusunuyorum zira ‘eplikasyon’ fazla ‘hybrid’ olmus…

    Cevapla
  6. Kenan Alpogan |

    İsmini vermek istemediğim dünyaca ünlü bir oyun sitesi bile yeri gelince aşırı derecede kasıyorken bu sitelere yapılan gözü kara yatırımların vücud bulamaması insanı düşündürüyor.Ayrıca oyun sitelerinin başında birde kumar belası var.Birçok ülkede bu tip sitelerde kumar oynandığı için ciddi sorunlar yaşanıyor site sahipleri için.Bunun önüne geçilmesi gerekiyor bu pazarın güçlenmesi için.

    Cevapla
  7. Oyunlar konusunda, Kraloyun gibi sitelerdeki oyunlar, ve Mynet gibi portallerin sunduğu oyunlar senelerdir piyasadalar. Bu alanda yenilikçi çalışmaları bekliyoruzz diyelim hakan:D

    Cevapla
  8. Oyun ve Oyunlar kelimesinde İlk 3 te olan oyungemisi.com sitesinde oldukça yeni oyunlar mevcut, herkese tavsiye ederim.

    Cevapla
  9. 2008 de yazılmış bir makale olmasına rağmen 2012 yılına ışık tutmuş tavsiyelerinize binaen sektöre girmiş bulunmaktayım. Teşekkürler İyi çalışmalar

    Cevapla
  10. Yazının yazıldığından beri geçen sürede (6 yıl) ne değişti? Değişen birşey yok sadece artan bir talep olgusu var.Online oyunlar artık her yerde.Bundan sonra yapılacak oyunlarda çevrimiçi özelliği olmayanlar patlama yapamayacaklar.Çünkü insanlar sanal zekadan ziyada gerçek insanlara karşı oyun oynamak istiyor.Sosyal ortamlarda eğlenmek istiyorlar.
    Her nekadar ülkemizde Online Oyun yayıncıları artsada hala profesyonel anlamda bu oyunları geliştiren yok.Sürekli Çin’den Güney Kore’den oyun ithalatı yapılıyor.Her konuda olduğu gibi Türkiye bütün pazar kapılmadan o işe el atmaz.

    Cevapla
  11. Joygame,Online Oyunlar konusunda Türkiye’de en güncel oyunları yayınlamakta. Sanırım daha iyisi yok. Tebrikler kuranlara…Diğer firmalar tarayıcı ve facebook tabanlı oyun yayınlıyorlar.

    Cevapla

Bir Cevap Yazın