Facebook, günümüzde oluşturduğu uygulama ailesi, ticaret özellikleri ve birbirinden farklı içerik formatlarıyla bir sosyal ağ devi olarak konumlanıyor. Ancak Mark Zuckerberg, bununla yetinmeyerek şirketi "gerçeğe yakın sanal bir dünya"ya dönüştürmeyi planlıyor.
Mark Zuckerberg, bu hafta yatırımcılarla yaptığı çevrimiçi bir görüşmede Facebook'u, gerçeğe yakın sanal bir dünya (metaverse) sunan bir şirkete dönüştürmek istediğini açıkladı. Zuckerberg görüşmede şu ifadeleri kullandı:
“Bunu şimdi tartışmak istedim, böylece üzerinde çalıştığımız geleceği ve şirket genelindeki büyük girişimimizin bununla nasıl eşleşeceğini görebilirsiniz. Metaverse nedir? Dijital ortamlarda insanlarla bir arada bulunabileceğiniz sanal bir ortamdır. Bunu, sadece bakmak yerine içinde bulunduğunuz, bedenlenmiş bir internet olarak düşünebilirsiniz.”
Artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik, uzun süredir sosyal ağların odağında. Üstelik sadece içerikleri renklendirmek ve yeni etkileşimli içerikler ortaya çıkarmak için değil aynı zamanda sosyal ticaret hacmini artırmak için de kullanılıyor. Facebook, bu yeni sanal dünya planıyla, artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik öğelerinin merkezde yer almasını planlıyor.
Facebook neden sanal ortamlara odaklanıyor?
2012 yılında mobilin yükselen hızına yetişmekte güçlük çeken Facebook, uygulamalarını yeni trendlere uygun bir şekilde tasarlamak yerine WhatsApp ve Instagram gibi dönemin ruhunu yansıtan uygulamaları şirkete dahil ederek başarısını sürdürebildi.
İlerleyen süreçte bu aileye dahil olmayı düşünmeyen Snapchat'in kopyalanması ise Instagram'ın yıldızını bir kez daha parlattı. O zamanlar geçici içerik formatı ve artırılmış gerçeklik filtreleriyle sosyal ağ ekosisteminde devrim yaratan Snapchat, pek çok sosyal ağa ilham verdi.
Söz konusu dönemde tüm bu trendleri geriden takip eden Facebook ise bir sonraki trendin öncüsü olmaya karar verdi. Bu bağlamda 2014 yılında Oculus'u satın alan şirket, sanal dünya vizyonununun ilk adımını atmış oldu. Şu anda Zuckerberg'in yaptığı açıklamalara baktığımızda ise birden fazla kullanıcının katılabildiği oyunlaştırılmış ortamları düşünebiliriz.
Mark Zuckerberg'in paylaştığı vizyon, Facebook'un geliştirici ekosisteminde de karşılık buluyor. Webrazzi Developer etkinliğinde Kaan Camgöz'ün aktradıklarına göre; Facebook AR platformu Spark'ta 190 ülkeden 400 bin geliştirici uçtan uca AR deneyimi geliştirirken, Facebook ve Instagram'da yayınlanan AR efekt sayısı 1.2 milyona ulaştı.
Facebook'un vizyonunun vücut bulmuş hali: Roblox
Günümüzde Zuckerberg'in tanımladığı boyutta sanal bir dünya kuran en önemli girişimlerden biri ise Roblox. Oynaması ücretsiz olan Roblox, oyun içinde oyun temelli bir deneyim sunuyor. Oyun içi satın alma seçeneklerine sahip Roblox, her yıl platformuna 20 milyonu aşkın mini oyun ekliyor. Söz konusu oyunlar Roblox'un haricinde bağımsız geliştiriciler ve oyun firmaları tarafından da yaratılabiliyor.
Mart ayında 41,9 milyar dolar değerleme ile halka açılan Roblox, Sony Music Entertainment ile önemli bir iş birliğine gittiğini duyurdu. Online bir oyun olmasına rağmen platformu içinde online canlı konserler verilmesine olanak sağlayan Roblox, bu anlaşma ile birlikte müzik odağında yeniliklerle karşımıza daha fazla çıkacak.
Facebook'un son yıllarda sanal gerçeklik odaklı oyun stüdyolarını satın aldığını hatırlatalım. Hatta şirket, Roblox benzeri bir platform olan Crayta'yı satın aldı. Bu satın alamaların Facebook'un 2 yıldan fazladır üzerinde çalıştığı Horizon platformuna katkıda bulunacağını söyleyebiliriz.
İlk Yorumu yazmak ister misiniz?
Yorum Yazmak için Giriş Yap