2022 oyun trendleri: Metaverse, abonelik modelleri, bulut tabanlı hizmetler, Blockchain ve NFT oyunları

2022'de öne çıkan oyun trendlerine baktığımızda konsol oyunlarında gelir artışı beklenirken, Blockchain oyunlarının yükselişi dikkat çekiyor.
2022 oyun trendleri: Metaverse, abonelik modelleri, bulut tabanlı hizmetler, Blockchain ve NFT oyunları

Oyun sektörü ülkemizde 2021'de alınan yatırımlar ile gündeme yerleşirken, Netflix gibi içerik şirketlerinin kendi oyun platformlarını geliştirmesiyle hepimiz geleceğin içeriğinin oyun olacağı konusunda hemfikir olmaya başladık. Oyun sektörüne gösterilen ilginin pandemi koşullarında artan kullanım oranlarının yanı sıra Fortnite ve Roblox gibi şirketlerin kendi Metaverse'ünü oluşturmasının da etkisi var. 2022'de öne çıkan oyun trendlerine birlikte bakalım. 

Konsol oyunlarında gelir artışı 

Delloite'in Teknoloji, Medya ve Telekomünikasyon (TMT) Öngörüleri Raporu'ndaki verilere göre oyun konsolu pazarının bir önceki yıla göre yüzde 10’luk artışla 81 milyar dolarlık hacme ulaşacağı öngörülüyor. Gelecek yıl 50’nci yaşını kutlamaya hazırlanan oyun konsolu pazarındaki oyuncu sayısının 900 milyonu bulması, oyuncu başına elde edilecek gelirin de ortalama 92 dolara çıkması bekleniyor.

Blockchain oyunlarının yükselişi

"BGA Blockchain Game Report for 2021" raporunda yer alan bilgilere göre Blockchain tabanlı oyunlar geliştiren girişimler, 2021 yılında toplamda 4 milyar dolar yatırım aldı. Blockchain oyunları bu yatırımları, hızlı büyümesine borçlu olabilir. Zira en popüler blockchain oyunları arasında yer alan Axie Infinity20 bin kullanıcı ile başladığı 2021 yılını 2 milyonu aşkın kullanıcı ile tamamladı.

Büyümenin yanı sıra blockchain tabanlı oyunlarda öne çıkan oyun ekonomisi de önemli bir kriter. Rapora göre; popüler kripto para birimi GALA, 2021 yılında yüzde 31 bin 500 oranında yükseldi. AXS kripto para birimi ise son 12 ay içinde yüzde 20 bin seviyesinde artış yaşadı. Buna ek olarak 1,4 milyon aktif cüzdan Blockchain oyunları ile bağlantılı durumda. 

Bu alanda gelecek vaadeden oyunları, geçtiğimiz günlerde sizlere aktarmıştık. Oyun ekonomisi ile öne çıkan 4 Solana oyununu inceleyebilirsiniz. Aynı şekilde NFT ve Dijital Sanat video içerik serimize konuk olan Avaxtars kurucu ortağı Mesut Çevik'in röportajını izlemenizde de fayda var. 

Yatırımcıların da blockchain oyunları için her geçen günyeni fonlar açıkladığını söylemek mümkün. 2020'nin eylül ayında Fabrika Games'e yatırım yapan Fransa merkezli oyun şirketi Voodoo, blockchain destekli mobil oyunlara 200 milyon dolar yatırım yapacağını açıkladı. Gala Games ve C2 Ventures ise blockchain tabanlı oyun sektörünü güçlendirmek için 100 milyon dolarlık yeni fonunu duyurdu.

NFT ve Metaverse oyunlarına ilgi 

Blockchain Game Alliance'ın yıllık raporuna göre 2021'in üçüncü çeyreğinde bu alanda 2,32 milyar dolar gelir elde edildi. Yani ikinci çeyreğe göre gelirlerde yüzde 22'lik bir artış yaşandı. Özellikle Eylül ayında 2,5 milyar dolarlık işlem hacmine yükselen pazarda NBA Top Shot ve CryptoPunks satış rekor kırdı. Bundaki en büyük neden NFT oyunlarının kazanç elde etmenin bir yolu olarak görülmesi. 

Ubisoft Quartz'ın 2021 başında tanıttığı Digits de bu yorumu destekler nitelikte. Oyun içinde satın aldığınız dijital ürünler, artık oyunculara NFT formatında sunuluyor. Bu da beraberinde ikinci el pazar yerlerini getiriken, oyuncuların gelir elde etmesi gittikçe kolaylaşıyor. 

2021'in en gözde başlıklarından biri olan Metaverse ise sadece NFT oyunların yükselişini tetikliyor. Bu bağlamda sadece NFT oyunlarının değil Metaverse oyunlarının da ciddi bir yatırımcı ilgisiyle karşılaştığını söylemek mümkün. 

Örneğin, Mystic Moose, oyun Metaverse'ü Planet Mojo'yu geliştirmek için 5 milyon dolar yatırım aldı.Yerel oyun girişimlerine baktığımızda ise Metaverse için oyunlaştırma teknolojileri geliştiren bir girişim olarak karşımıza çıkan Abrakadabra Games'in ilk yatırımı ile karşılaşıyoruz. Abrakadabra Games, WePlay Ventures’tan 5 milyon dolar değerleme üzerinden yatırım aldı. 

Abonelik, bulut hizmetleri ve Netflix'in oyun hamlesi 

Konsol oyuncularının 2022’de 200 milyonu aşkın oyun aboneliği olacağı öngörülüyor, buna çok oyunculu (multiplayer) oyunlar da dahil. 2022’de konsol pazarı gelirlerinin 59 milyar doları yazılım satışlarından gelecek, bunun 10 milyarı aşkın bölümünü abonelik ücretlerinin oluşturacağı tahmin ediliyor.

Yakın zamana kadar Steam üzerinden ilerleyen abonelik seçeneği, teknoloji ve oyun şirketlerinin abonelik modelleri geliştirmesiyle çeşitlilik kazanıyor. Microsoft'un Game Pass ürünü de bunlardan biri. 18 milyondan fazla aboneye ulaşan Game Pass, kullanıcıların kişisel bilgisayarlar ve Xbox X/S için en popüler oyunlara erişmesini sağlıyor. Bu bağlamda Netflix'in Games sekmesi, abonelik odaklı bir içerik platformunun, gelir modelini bozmadan oyun içeriklerine yönelmesi olarak yorumlanabilir. 

Nvidia ise bulut tabanlı oyun akış hizmeti GeForce Now ile bulut üzerinde gerçek zamanlı bir oyun deneyimi sunuyor. Böylece oyun oynarken kendinizi cihazlarınızın teknik alt yapısı ile sınırlandırmamış oluyorsunuz. Tıpkı abonelik modelleri gibi bulut tabanlı hizmetlerin de 2022'de kendini göstermeye devam edeceğini söyleyebiliriz. 

Hypercasual oyunlar 

Her ne kadar blockchain oyunları, metaverse ve NFT oyunları gündemi aldıkları yatırımlar ile meşgul etse de; hyper casual oyunlar, indirme oranları ve elde ettiği gelirler ile göz doldurmaya devam ediyor Facebook Gaming raporuna göre, ABD'deki uygulama indirmelerin yüzde 49'u Hyper-casual oyunlara ait. Aynı şekilde Hyper-casual oyunlar, Birleşik Krallık'taki indirmelerin yüzde 41'ini temsil ediyor. 

Ülkelerdeki oyun harcamalarının 3'te 1'i oyun içi satın almalar, PC ve konsol satışları gibi geleneksel oyun gelirlerini oluşturuyor. Bu gelirlerlerin yüzde 60'lık kısmı ise uygulama tabanlı sosyal ve hypercasual oyunlara ait. Kullanıcıların hypercasual oyunlara gösterdiği ilginin 2022'de de artmaya devam edeceğini belirtelim. 

Hyper-casual oyunların özellikle Türkiye'deki geliştiricilerin de odağında olduğunu hatırlatalım. 2021'de yerel hypercasual oyun üreticileri yatırım almayı sürdürdü.