Bu sorunun cevabını merak etmekte haklısınız. Çünkü sosyal oyunlar en hızlı büyüyen ve en karlı online pazarlardan birini oluşturuyor. Ben de bu soruya cevap almak için geçtiğimiz Cumartesi küçük bir davete katıldım ve sektörün içinden 6 tecrübeli isimle buluştum.
Dünyada sosyal oyun sektörünün geldiği son durumu paylaşarak, Türkiye sosyal oyun pazarının durumunu toplantıdan çıkan notlar üzerinden görüşlerinize açıyorum.
Milyar Dolarlık Genç Bir Sektör
Sosyal oyunlar online kullanıcılarda büyük bir alışkanlığa dönüştü ve çeşitli ödeme kanallarıyla bugün milyar dolarla ölçülür hale geldi. Parks Associates sosyal oyun sektörü gelirlerinin reklam ve sanal ürün satışlarıyla bu yıl 1 milyar dolar seviyesinde olduğunu ve 2015'te 5 milyar dolara yükseleceğini öngörüyor.
In-Stat ise özellikle sanal ürün satışlarından kazanılan online oyun gelirlerinin 2007'den bu yana % 245 artarak 7.3 milyar dolara ulaştığına işaret ediyor. 2014 öngörüsü ise 14 milyar doların üzerinde.
Pearl Research, 2010'da 5 milyar dolar olan Çin online oyun pazarının 2014'te 8 milyar dolara çıkacağına işaret ediyor ve Tencent'in öne çıktığını söylüyor.
Sosyal oyun pazarının sulak arazisi elbette ki Facebook. 3 yıl önce kurulan Zynga, Facebook sayesinde 30 yıllık Electronic Arts'ın değerini geride bıraktı. Bu bilgiyi veren MediaBistro, farklı bir noktaya değinerek sosyal oyunların gelir anlamında bazı sınırlara takılabileceğinin altını çiziyor. Facebook oyuncularının 2 yıl içinde 5 kat artarak 100 milyon'a ulaşacağını ve bu alana geleneksel oyuncuların dahil olacağını paylaşıyor.
Yerel Pazar Henüz Yolun Başında
Ülkemizde özellikle sosyal oyun pazarı çok fazla yerli girişime ev sahipliği yapmıyor. O nedenle sektör hacmi konusunda - en azından 15 Haziran'a kadar - net rakamlar vermek zor. Sadece artık %50 penetrasyona yakın, Facebook'ta 27 milyondan fazla online Türk internet kullanıcısı olduğunu biliyoruz. Bu da sosyal oyun için oldukça önem taşıyor.
Semin Özmoralı'nın öncülük ettiği sosyal oyun sohbetimizde işte bu potansiyelin nasıl değerlendirilebileceğini ve pazarın nelere ihtiyacı olduğunu konuştuk.
Twitter'da #IstanbulGamingMeet etiketiyle görmüş olabileceğiniz buluşmaya Deniz Opal, Onur Karcı, Volkan Taban, Volkan Kırtok ve Sinan Ata (Efsaneol V2'yi hazırlıyor) katıldı. Girişimcisi, pazarlamacısı ve geliştiricisiyle sosyal oyun odağındaki sohbetimiz, bu alandaki beklentileri su yüzüne çıkardı.
Oyuncu Çok, Girişimci ve Yatırımcı Yok
Sohbettimizde çıkan ortak kanılardan biri, sektörün daha fazla girişimci ve yatırımcıya ihtiyacı olduğu yönündeydi. Türklerin Facebook'ta ve sosyal oyunlarda oldukça vakit geçirdiğini bildiğimiz ve sosyal oyun pazarında fırsat görülmediğini düşünmediğimiz için bunun sebeplerini de masaya yatırdık.
Onur Karcı, Volkan Taban ve Sinan Ata, oyun geliştirmenin ve ayakta tutmanın kolay olmadığını geçmiş deneyimlerinden hareketle dile getirirken, kendisini Türkiye'de pek tanımadığımız ancak Yalova'dan US Air Force'a oyun geliştiren Deniz Opal da bu noktaya parmak bastı. Yurtdışından döndüğünde ortak çalışacak birilerini bulamayan Opal, şu anda kendi eleman yetiştirdiği kişilerle yoluna devam ettiğini aktardı. Özellikle çoklu oyuncu isteyen, dinamizmi yüksek oyunların iyi bir ekip ve teknik desteğe ihtiyacı olduğunu söyledi.
Yazılımcı sıkıntısı ülkemizin bir gerçeği olmakla birlikte oyun geliştirme konusunda daha ciddi bir boşluk olduğu ortaya çıkmıştı. Dolayısıyla bu noktada teknik kaynağı destekleyecek yatırımcıların konuya ilgi göstermelerinin beklendiği konuşuldu.
Volkan Kırtok'un bu pazarı kapsayacak bir dernek yapısı önerisine Onur Karcı'dan olumlu bir yanıt geldi. Pazarı korumak ve geliştirmek adına konuyla yakından ilgilenenlerin dahil olduğu bir dernek çalışması başlamış. Bu derneğin yeni girişimcilerin oyun sektörüne girmesine ön ayak olacağına da şüphe yok.
Semin Özmoralı da konuya dair takip ettiği kaynaklarla Türkiye pazarının gelişmeye ve ilgiye ihtiyaç duyduğunu, yurt dışındaki gelişmeleri ülkemizde de görmek istediğini dile getirdi. Bu toplantıların da devam edeceğini paylaştı.
Fırsat Bu Fırsat
Kısaca üzerinden geçmem gereken bir şey de henüz e-ticaretin gelişmekte olduğu ülkemizde sosyal oyun pazarının tam anlaşılmamış olması. Gelişmiş internet pazarlarında e-ticaretin yanında boşta kalan bir online oyun pazarı yok. E-ticarette yapılacak işler elbette var ancak gözümüzü birazda yeni alanlara kaydırabiliriz. Girişimciler ve yatırımcılar için bu alanda şimdi atılacak adımlar yarın atılacak adımlardan çok daha değerli olacak.
Yatırımcı ve girişimcilerin nasıl hareket ettiğini Webrazzi Gündem Online Oyun toplantısında daha net göreceğiz ama Zynga ve Mail.ru'nun Türkiye online oyun pazarına adım attığını hatırlatmak istiyorum. Türkiye'ye yatırım planı olan şirketlerin dışında Çin'in en büyük sosyal oyun geliştiricilerinden birinin de Türkiye pazarına giriş yapmak istediğini buradan paylaşmış olayım. Türkiye'den bildiğimiz önemli bir yatırım ise Peak Games'in aldığı 1.5 milyon dolarlık yatırım olmuştu.
Bu konudaki fikir ve planlarınız varsa burada dile getirerek geri dönüş alacağınıza inanıyorum. Konuyla ilgili şu sunuma göz atmanızı tavsiye ederim.