Eğlence sektörünün bel kemiği haline gelen oyun ekosistemi, her geçen gün büyümeye devam ediyor. 2022 yılına oldukça hızlı başlayan oyun dünyası, 1 ay gibi kısa bir süre içinde 3 büyük satın alma ile karşımıza çıktı. Bu satın almalardan ilki ise Zynga oldu.
1 ayda 3 büyük satın alma
Günümüzün en sevilen oyun serilerinden biri olan Grand Theft Auto başta olmak üzere 2K oyunları ve Red Dead Redemption serisinin de yayıncısı konumunda bulunan Take-Two Interactive'in mobil oyun dünyasına adım atmak için Zynga'yı 12,7 milyar dolara satın alacağını sizlere aktarmıştık.
Zynga'nın ardından ise bugüne kadar gerçekleşen en büyük satın almalardan biri karşımıza çıktı. Geçtiğimiz Ocak ayında Microsoft, Activision Blizzard’ı 68,7 milyar dolar karşılığında satın aldığını duyurdu. Microsoft'a cevap vermek isteyen Sony ise birkaç gün sonra önemli oyun serilerinin geliştiricisi Bungie'yi 3,8 milyar dolara satın aldığını paylaştı.
Eğlence sektöründe rekabet sınırları ortadan kalkıyor
Büyük satın almalar ilk etapta heyecan yaratsa da, ilerleyen dönemlerde tüm oyun ve eğlence ekosistemini bir çıkmazın için de sokabilir. İçinde sinema, dizi, müzik, medya, spor ve oyun gibi alt birimlere sahip olan eğlence sektöründe, rekabet sınırlarının ortadan kalktığını söylemek yanlış olmayacaktır.
Söz konusu alt birimler, geçtiğimiz yıllarda sadece kendi içinde rekabet ederdi. Fakat günümüzde bu durum oldukça değişti ve her geçen gün daha da değişmeye devam ediyor. Eğlence sektörü içinde yer alan tüm sektörler günümüzde tek bir konu için rekabet halinde o da tüketicilerin zamanı.
Tekelcilik tehdidi
Tüketicilerin tüm zamanını kendi ürünlerinde harcamasını isteyen firmalar, tekelcilik tehdidinin de ortaya çıkmasına neden oluyor. Hazır tekelcilikten bahsetmişken gelelim Microsoft'un Activision Blizzard’ı 68,7 milyar dolar karşılığında satın almasına.
Öncelikle Activision Blizzard’ın Microsoft'un ilk büyük satın alması olmadığını paylaşalım. Microsoft'un Bethesda'nın çatı şirketi ZeniMax'i 7,5 milyar dolara satın aldığını 2020 yılının Eylül ayında sizlere aktarmıştık. Agresif bir şekilde oyun stüdyosu satın almalarına devam eden Microsoft, oyun ve eğlence sektörlerinin en büyük tekeli olma konusunda yoluna emin adımlarla devam ediyor.
Microsoft, satın aldığı oyun stüdyoları ile birlikte gün geçtikçe daha büyük bir oyuncu kitlesine erişiyor. Activision Blizzard tarafından geliştirilen oyunların aylık aktif oyuncu sayısının 400 milyona ulaştığını belirtelim. Kısacası Microsoft, sadece bu satın alma ile birlikte direkt olarak 400 milyon kişiye ulaşmış oldu.
Microsoft içinde aralarında ZeniMax ve Obsidian gibi önemli markaların da bulunduğu toplamda 20'den fazla oyun stüdyosu yer alıyor. Microsoft, Activision Blizzard'ın da şirkete dahil olması ile birlikte önemli bir tekel haline gelecek. Bir firmanın tekel haline gelmesindeki en büyük sorun ise fazladan söz hakkında sahip olmasına.
Örneğin Microsoft, gelecekte sahip olduğu stüdyoların rakip platformlara oyun yapmasını engelleyebilir. Tabii bu durum rakip platformun oyuncularını olumsuz etkileyecektir. Şu an için böyle bir açıklama yapılmasa da bu durum için en olası seçeneğin Call of Duty oyun serisi olduğunu söyleyebiliriz.
Microsoft'un oyun ekosistemindeki rakipleri arasında yer alan Sony'nin oyun konsolu olan PlayStation'da milyonlarca oyuncu Call of Duty serisini oynuyor. Satın almanın gerçekleşmesi ile birlikte Microsoft, Activision Blizzard'ın PlayStation için oyun geliştirmesine engel olabilir. Bu örneğin Microsoft'un yapabilecekleri konusunda en basit örnek olduğunu da belirtelim. Rekabeti ortadan kaldıran ve küçük firmaların ise yok olmasına neden olan tekelcilik, günün sonunda sektörün boğulmasına ve tekdüze bir hale gelmesine neden oluyor.
Federal Ticaret Komisyonu anlaşmayı inceleyecek
Microsoft'un Activision Blizzard satın almasının tekelcilik nedeniyle gerçekleşmeyebileceğini de ekleyelim. Geçtiğimiz günlerde ABD'nin Federal Ticaret Komisyonu'nun (FTC), Microsoft ve Activision Blizzard arasında gerçekleşmesi planlanan satın alma anlaşmasını tekelcilik ihtimali nedeniyle inceleyeceği açıklandı.
Geçtiğimiz Ocak ayında ABD Adalet Bakanlığı ve Federal Ticaret Komisyonu'nun sektörlerin sıkışmaya başladığını bu nedenle tekelleşme konusunda daha sert adımlar atacaklarını açıkladığını da hatırlatalım. Bu durum Microsoft'un Activision Blizzard satın alması konusunda bir engel oluşturabilir. Fakat siyasi nedenlerle bu satın almaya izin verilebileceğini de paylaşalım.
Oyun sektörü şu an için büyük oranda Microsoft, Sony, Nintendo, Electronic Arts, Take-Two Interactive ve Tencent firmaları tarafından kontrol ediliyor. Pazarın liderliği için ise Microsoft ve Tencent çekişiyor diyebiliriz. Microsoft'un Activision Blizzard'ı satın alması ise bu çekişme için önemli bir koz.
Teknolojik soğuk savaş
Tencent'in Çin merkezli bir firma olduğunu da ekleyelim. Çin ve ABD arasında teknoloji odaklı bir soğuk savaş gerçekleşiyor. ABD hükümeti Microsoft'un Çin merkezli Tencent'e karşı elinin güçlenmesi için bu satın almanın gerçekleşmesine göz yumabilir. Söz konusu satın almanın gerçekleşip gerçekleşmeyeceğini ise zaman gösterecek.
Bu yazımızda oyun dünyasındaki tekelcilikten bahsettik fakat tekelciliğin sadece oyun ekosisteminin problemi olmadığını da ekleyelim. Günümüzde özellikle odağına teknolojiyi alan tüm sektörlerde tekele dönüşmüş mega kurumları görebiliyoruz. Hatırlatmak gerekirse geçtiğimiz dönemlerde Apple, Facebook ve Google gibi büyük markalar da tekele dönüştükleri şüphesiyle inceleme altına alınmıştı.