Spotify, Deezer ve diğer online müzik dinleme servisleri sayesinde artık albüm almıyor olabiliriz ama bu, kayıt şirketlerinin gelirlerini azaltıyoruz anlamına gelmiyor. Çok ses getiren Taylor Swift ve Spotify ayrılığının gösterdiği gibi endüstrideki en önemli sorunların başında şeffaflık geliyor. Zira, kayıt şirketleri elde ettikleri gelirlerin ne kadarını sanatçılarla paylaştığını açıklamaya pek yanaşmıyor.
Universal, Sony ve Warner Music gibi üyeleri bulunan Fransa'nın önde gelen müzik yayıncıları derneklerinden SNEP ile denetim ve danışmanlık şirketi Ernst Young (E&Y) Fransa tarafından yapılan yeni bir araştırma, bu soruna parmak basıyor. Araştırmadan çıkan en önemli sonuçlardan biri, sağlanan gelirlerden en büyük payı kayıt şirketlerinin, en küçük payı ise sanatçıların aldığı.
MusicBusinessWorldwide sitesinin yayınladığı E&Y ve SNEP'in araştırmasına göre, kayıt şirketlerine ödenen her 9,99 euroluk üyelik ücretinin yalnızca 0,68 euro cent'i sanatçılara giderken, kayıt şirketlerinin aldığı pay 4,56 euro. Spotify ve Deezer gibi platform sağlayıcı şirketler de kayıt şirketlerinden daha az kazanıyor, zira onların kazancı da üyelik başına 2,08 euro. Yazar, besteci ya da editörler 1 euro kazanırken, Fransa için ödenen vergi tutarı 1,67 euro.
Sanatçılar, kayıt şirketleri ve müzik yazarlarının aldığı toplam 6,24 euro'luk gelirin dağılım oranını yüzdelerle ifade edersek, müzik kayıt şirketlerinin online müzik dinleme gelirlerinin yüzde 73'ünü aldığını görüyoruz. Onu yüzde 16'lık paylarıyla müzik yazarları izlerken, sanatçılar yüzde 10'la en düşük payı alıyor.
Gelirlerle birlikte tarafların net karı nasıl paylaştığına da yer veren raporda kayıt şirketleri ve platformların vergi sonrası gelirlerinin yüzde 5'ini net kara dönüştürdüğü tahmin ediliyor. Bu elbette tartışmalı bir tahmin ve SNEP'in kayıt şirketlerini temsil ettiği düşünüldüğünde, epey bir şüpheyle karşılanıyor. Buna karşın online müzik dinleme servislerinin neden kar edemediğini açıklıyor.
Yukarıdaki grafikte gördüğünüz gibi, SNEP ve E&Y'ye göre, online müzik dinleme servislerinin 9,99 euroluk üyelik ücretinden sağladığı net kar yalnızca 0,10 euro. Buna karşın kayıt şirketleri için bu sayı 0,26 euro.
Sanatçıların 0,68 euro ve yazarların 0,60 euro ile en büyük payı aldığı verileri şüpheli de olsa, sanatçılar arasında da dengeli bir dağılımın olmadığını belirtmekte fayda var.
Bununla birlikte veriler telif bazlı gelir modelinin karlı olup olamayacağı tartışmalarının bir süre daha devam edeceğini gösteriyor. Zira, Spotify gibi online müzik dinleme servisleri büyüdükçe gelir marjlarının iyileşmemesinin en önemli sebebi, daha fazla telif ödüyor olmaları. Kazandığı her üye için sabit bir telif ödeyen Spotify, Deezer ya da Pandora gibi servisler, şarkıların yayın haklarına sahip olmadıkları için "sürümden kazanmak" gibi durum onlar için geçerli olamıyor. (Bu, şirketlerin bazılarının tartıştığı gibi asla karlı olamayacağı anlamına gelmiyor: Spotify 2013 sonunda Birleşik Krallık'ta karlı olmayı başarmıştı, örneğin)
Görsel Kaynak: Quartz
İlk Yorumu yazmak ister misiniz?
Yorum Yazmak için Giriş Yap