Mobil uygulama tasarımı hakkında bilmeniz gerekenler

Yazılımcılara Tavsiyeler başlıklı yazı dizimiz çok beğenilince bir benzerini de arayüz tasarımı konusunda yapmak istedik. Tasarımcılara Tavsiyeler yazı dizisinin tamamına buradan ulaşabilirsiniz.

Konuk yazarımız Kaan Eryilmaz, Hipo‘da tasarımdan sorumlu ortak olarak çalışmaktadır.

Mobile-TasarimMobil tasarım günümüzün en heyecan verici iş dallarından biri olma yolunda hızla ilerliyor. Özellikle yurtdışında rekabetin yoğun olduğu bu alan Türkiye’deki yatırımcıların ilgisinin artması ve pazarın büyümesiyle daha da değerlenmeye başladı. Peki, bu alana yönelmek isteyenler ne yapmalı?

Öncelikle mobil tasarımcılar için verebileceğim en önemli tavsiye; bol bol yeni çıkan app’leri indirmeleri… Her hafta featured ve popüler olan app’leri indirip, kullanmaları… Nerelerde takılıyorsunuz? Neler hoşunuza gidiyor? İşte bu sorulara verdiğiniz cevaplar tasarımınızı çok daha hızlı geliştirmenizi sağlayacaktır. Kopyalamaktan korkmayın. Beğendiğiniz fikirleri bir başlangıç noktası olarak alıp, üzerine eklemeler yaparak geliştirin.

Mobil tasarıma yeni başlayanlarda gördüğüm en büyük sıkıntı web tasarımından geliyor olmaları. Ben de bu gruba dahilim ve mobil app yapmaya ilk başladığımda bunun zorluklarını bolca yaşadım. Eğer siz de web design ekolunden gelip mobil tasarıma geçmeyi hedefliyorsanız: bildiğiniz herseyi unutun, en azından büyük bir kısmını… Neden mi? Çünkü artık tamamen farklı bir platform için tasarım yapıyor olacaksınız.

İnsanların parmaklarını kullandığı, ekranın daha ufak olmasına rağmen daha yüksek çözünürlüğe sahip ve ‘gesturların’ ön planda olduğu bir dünyadan bahsediyoruz. Bu dunya için tasarım yaparken dikkat etmeniz gerekenleri, yani neler yapıp yapmamanızı, birkaç başlık altında değerlendirmek istiyorum.

Mobile-Font

Font seçimi ve font kullanımı

Font seçimi her tasarımda olduğu gibi mobilde de büyük önem taşıyor. Özellikle ekran boyutu küçük olduğu için seçtiğiniz font, uygulamanın bütün hissiyatını etkileyebilir. Fazla kalın fontlar uzaktan bakınca birbirine giren şekillere, ince fontlar ise arka planda kaybolan çizgilere dönüşebilir. Bu nedenle tasarımınızı bilgisayar başında değil, telefon ekranınızda yapmanız işinizi kolaylaştıracaktır.

Bu alanda basarılı olan birkaç app örneği; Medium ve Readability.

Gesture ve animasyonun önemi

Bu enteresan bir konu; çünkü sırf tasarımcının değil programı yazan ekibin de yeteneklerini sınayan bir alan. Özellikle animasyon kullanımı (ki bu basit bir loading animasyonu bile olabilir) ürettiğiniz app’in hissiyatını büyük oranda etkiler. Kullanıcılara vermeniz gereken en önemli his, hızlı ve akışkan bir app kullanıyor oldukları olmalı. Beklerken sıkılmamalarını ve hatta beklediklerini unutmalarını sağlayabilirseniz – kullanıcılarınız app’inizde o kadar fazla zaman geçirmek isteyecektir.

Tasarımcıların çoğu bunu genelde ikinci plana atsalarda animasyonlar ve gesture’lar daha wireframe aşamasında düşünülmesi gereken konular arasında. Burada yazılımcılardan alacağınız feedback bütün tasaramınızı etkileyebilir. Bu nedenle bir tuşa dokununca ne olacağını, yeni bir sayfaya geçildiğinde bu sayfanın nasıl transition edeceğini ya da butonun kullanıcıya vereceği feedback’i defalarca düşünmeniz gerekir. Aklınızda bulunsun: özellikle flat design ile birlikte animasyon çok daha fazla önem kazanmaya başlayacak.

Bu konuları daha derinlemesine incelemek istiyorsanız Facebook’un Paper app’i ile ilgli bu videoyu izlemenizi tavsiye ederim:

Bunun dışında tavsiye edebiliceğim birkaç yazı:

  1. https://medium.com/ui-ux-articles/3d1b0a9b810e
  2. https://medium.com/design-ux/926eb80d64e3
  3. http://www.beyondkinetic.com/motion-ui-design-principles

Mobile-Negative

Negatif alan kullanımı

Negatif alan kullanımına dikkatinizi çekmek istiyorum çünkü bence en fazla hata burada yapılıyor. Özellikle müşteri işlerinde karşıma çıkan tek sayfaya bir sürü özellik koyma isteği negatif alan kullanımını zorlaştırıyor. Siz de benzer bir durumla karşılaştığınızda kendinize, ya da müşterinize, şunu sorun: Kullanıcı bu sayfada neler görmek istiyor?

Kullanıcınıza özgür hissedeceği kadar fonksiyon sunun, aksi taktirde fazla seçenek insanların aklını karıştıracaktır. Kullanıcılar hiç bir zaman ürünü sizin kadar derinlemesine anlamayacak ve kendilerine komplike gelen arayüzlerden kaçınacaklardır. Bu nedenle uygulamanızda kullandığınız negatif alanlar kullanıcıyı rahatlatıp, uygulamanızda daha fazla zaman harcamalarını sağlayacaktır. Bu anlamda Spotify‘i kendinize örnek alabilirsiniz.

User testing

Tasarımınızda ne kadar başarılı olursanız olun, kullanıcılardan alacağınız feedback app’inizde her zaman büyük bir rol oynamalı. Sizin muhteşem olarak değerlendirdiğiniz bir tasarım kullanıcılar tarafından çok farklı algılanabilir. Tasarımları gerektiğinde baştan yapmaktan çekinmeyin. Unutmayın; kullanıcı önerileri ile çok daha iyi bir ürün ortaya çıkacaktır.

Ben genelde ilk aşamalarda user testing için Flinto veya Marval’da yaptığım prototipleri arkadaşlarıma verip hareketlerini izlemeyi tercih ederim. Bunu yaparken kesinlikle yönlendirme yapmadan app içerisindeki davranışlarını dikkatle izleyin. Nerede takılıyor, ne kadar sürede çözüme ulaşıyor ya da ulaşamıyorlar? Sonrasında, bu appi kullanırken ne düşünüp, beklediklerini sorarak tasarımınızı bir sonraki seviyeye taşıyabilirsiniz.

Örnek alınacak kişiler

Takip edilecek kaynaklar

Kullanılabilecek araçlar

Mobil tasarım konusunda bildiklerimi en basit sekiliyle özetlemeye çalıştım, umarım faydalı bir yazı olmuştur. Sorularınız için bana kaan@hipolabs.com adresinden ulaşabilirsiniz. Keyifli tasarımlar dilerim.

Yorumlar (3)

  1. Türkiyede bununla ilgili daha önce bir yazı görmemiştim, öz net güzel olmuş. Elinize sağlık

    Cevapla
  2. Ah ne olurdu uygulama kelimesinin karşılığı olarak app, app, app deyip durmasaydınız. Yani ne olurdu, gerçekten Allah günah mı yazardı. Siz nasıl tasarım konusunda hassas ve dikkatliyseniz iletişim dili konusunda da aynı hassasiyetin faydalı olacağını anlamnız gerekirdi.

    Yazı güzel teşekkürler.

    Cevapla
  3. güzel yazı teşekkürler

    Cevapla

Bir Cevap Yazın