Adobe’nin yeni 3D Flash sürümü HTML5’e yarayabilir
Arama
Oyun

Adobe’nin yeni 3D Flash sürümü HTML5’e yarayabilir

Flash, Adobe’yi ünlü yapan pek çok markadan sadece biri ama aynı zamanda muhtemelen firmaya da en az para kazandıranı. Yıllar içerisinde Adobe tüm tepkilere rağmen Flash’ı geliştirmek ve ayakta tutmak için çok çaba harcadı ama yazılım satışının tam olarak bu emeklerin ve potansiyelin karşılığını verdiğini söylemek pek mümkün değil.

Bu durum şirketin hissedarlarının da dikkatinden kaçmıyor ve firma üzerinde gelir modelini değiştirmek veya çeşitlendirmek için bir baskıya neden oluyor. Tüm bu nedenlerden dolayı Adobe, yeni duyurduğu ve tarayıcılarda yüksek kaliteli 3D grafikleri mümkün kılan Flash Player 11.2 sürümü ile artık bazı özellikleri kullanmayı tercih eden geliştiricilerin gelirinden pay alma yoluna gitmeyi tercih etti.

Fakat bu cesur hamle beklenmedik bir şekilde Flash’ın en önemli alternatiflerinden olan HTML5’e yarayabilir.

Adobe, yayınladığı bir açıklama ile yeni Flayer’ın “Premium” özelliklerini kullanan geliştiricilerin karından %9 pay alacağı bir modele geçtiğini duyurdu. 1 Ağustos’tan itibaren geçerlilik kazanacak bu uygulamaya göre Domain Memory ve 3D Stage API’lerinin bir arada kullanan geliştiriciler bu sayede ürettikleri oyunların gelirlerinin %9’unu Adobe’ye vermek zorunda olacaklar.

Adobe, bu %9’luk payı satış, uygulama içi satış, abonelik satışları, sponsorluk ve reklam gelirleri üzerinden kesileceğini açıkladı. Bu sırada %9’luk kesinti geliştiricilerin gelirlerinden ödedikleri vergi, ödeme alma işlem komisyonları, sosyal ağ platform masrafları kesintiden sonra hesaplanacak. Ayrıca kesinti sadece geliştirilen uygulama 50 bin doların üzerinde gelir üretirse gerçekleşecek.

%9 geliştiriciler için ne anlama geliyor?

Tek başına baktığınızda %9 çok büyük bir oran gibi görünmüyor. Hele de Apple ve Facebook’un artık bir endüstri standardı haline getirdikleri (ama yavaş yavaş düşmesi beklenen) %30’luk kesinti ile karşılaştırılınca…

Diğer yandan geliştiricilerin önemli bir kısmı bu habere isyan ettiler. Örneğin TechCrunch’ın da haberinde bahsettiği Brian Rue’nun blog’unda bu durumla ilgili örnek bir hesaplama bulunuyor. Rue, bir oyuncutan toplam 3 dolar kazandığınız ve o oyuncuyu elde etmek iç,in 2,5 dolar ödediğiniz durumda, Adobe’nin kesintisinin geliştiricinin eline geçecek karı %54 oranında azalttığını söylüyor.

Peki eğer oyun geliştiricileri bu duruma isyan ederlerse ne olacak? Büyük ihtimalle bu durum oyunların HTML5’e taşınmasını hızlandırabilir. Şu an için HTML5, yeni Flash’ın 3D özellikleri ile yarışabilecek bir kapasitede değil ama bu durum zaman içerisinde değişecek ve HTML5, Flash için daha ciddi bir alternatif haline gelecek. Bu sırada Apple’ın yaklaşımı zaten HTML5 cephesinde bir hareketlenmeye neden oluyor, bu hareketlenmenin artmasının diğer bir nedeni de Adobe’nin bu yeni uygulaması olabilir…

Yorumları GösterYorumlar Gizle (4)
  1. webbaharatı dedi ki:

    Adobe ya kaşınıyor ya da HTML5 ten hiç çekinmiyorlar herhalde. Kimbilir belki de HTML5 tam rakip olana kadar kazanacağımızı kazanırız düşüncesindedirler ne dersiniz?

  2. Mahmut Çanga dedi ki:

    Aslında bu adım Adobe ile Unity arasındaki yakınlaşmadan kaynaklanmakta. Bunun gereği olarak bir kısım güncellemeden bahsedebiliriz. Fakat aşağıdaki resmi açıklamalarda da göreceğiniz gibi AIR ile geliştirilen mobil uygulamalarda böyle bir ücretlendirmenin olmayacağından bahsediyor. Dolayısıyla kontrolsüz bir HTML5 sevdasının olduğu günümüz internetinde yazarın da belirttiği gibi bir durumdan bahsedemeyiz. Çünkü halen HTML5 ile Flash’ı oyun geliştiricisi tarafında kıyaslamak ahmaklık olurdu. Çünkü Adobe’nin attığı bu adım oyun geliştiricileri daha çok ilgilendirmekte.

    http://blogs.adobe.com/digitalmedia/2012/03/adobe-introduces-premium-features-for-gaming-with-flash-player-11-2-announces-collaboration-with-unity-technologies-2/

    http://www.adobe.com/devnet/flashplayer/articles/premium-features.html

  3. Özgün Genç dedi ki:

    Ayrıntılarını çok anlamasam da bana çok güven vermedi. Pastayı büyütmek ve flash platformunu geliştiriciler için cazip bir yer yapmak yerine var olan üzerinden kendilerine pay almak istiyorlar gibi. Apple gibi dağıtım, ödeme sistemi ve tanıtım için bir çözüm sunup bunun üzerinden pay talep etmesi gerekirdi.

    Diğer yandan bu Flash düşmanlığı nedir anlamak zor. Flashın kullanım alanı web tasarımından, yanar dönerli, site yapmaktan ibaret değil. HTML5 ile rekaber bu kulvarla sınırlı. Flashın özü gerçek anlamda platform bağımsız bir multimedya/oyun geliştirme platformu olmasıydı. Adobe bu özünden ne kadar saptırdı tartışılır.

    Son olarak Stage 3D program ortaklarından birinin ve dünyada 3D browser uygulamaları konusunda en tecrübeli geliştiricilerden birinin bir Türk şirketi olduğunu hatırlayalım: http://yogurt3d.com

  4. Selim Abidin dedi ki:

    opcode ve stage3d kullanılarak yapılan oyunların 50 000 doları geçmesi halinde %9 Adobe para almayı düşünüyor. Mobile deployment hariç olduğu söyleniyor fakat ben buna böyle bakmıyorum. Flash platform mobile dünyası için performans olarak adı çok kirlenmiş bir platform. Oyun geliştiricilerin kesinlikle ilk tercihleri arasında yer almıyor. Dolayısıyla geleceğe hitapta etmiyor. Adobe bu yolla mobile platformda kendi adına iş yapacak yeni geliştiriciler bekliyor. İstediğini alınca “New Premium Features on Mobile” adında bir makale göreceğimizden neredeyse adım kadar eminim. Bence Adobe Flash ile son atışlarını yapıyor.

Bir Yorum Yazın