Dijital müzik endüstrisinin kayıt şirketlerinin tekelini zayıflattığı doğru; buna karşılık bağımsız müzisyenlerin elini güçlendirip güçlendirmediğiyse muamma. Zira, kayıtlı müzik endüstrisinden elde edilen gelirlerinin yüzde 77'si en çok kazanan müzisyenlerin yüzde 1'lik kesimi tarafından kazanılıyor.
The Atlantic'in "Shazam Etkisi" başlığıyla yayımladığı makalesiyle dikkat çekilen veri, müzik endüstrisinin yaşadığı dönüşümün, ne tür bir sorunla yüzleştiğinin iyi bir özetini sunuyor. Bağımsız müzisyenlerin keşfini kolaylaştıran onlarca platform olmasına rağmen, dönüşüm popüler olanın da lehine çalışıyor. Bu durumu sağlayan en önemli faktörlerden biri de veri. Müzik endüstrisinde (büyük paralar) kazanmak için, yarınki hit'in ne olacağını söyleyen ip uçları eskisine göre daha fazla ve daha etkili.
Geçtiğimiz Nisan ayında 100 milyon aylık aktif kullanıcıyı geride bırakan Shazam, dünyanın farklı bölgelerindeki en popüler müzikleri görmek için gittikçe daha iyi bir platform haline geliyor. Shazam'ın elindeki muzzam veri, Instagram, Twitter mention'ları, Facebook beğenileri, YouTube izlenme sayıları ve müzik zevklerimizi gittikçe daha iyi tanıyan çok sayıda online müzik dinleme uygulamalarınınkiyle birleşince, kayıt şirketlerinin milyon dolarlık bir albüm çıkarmak için ilham perisini beklemesine de gerek kalmıyor.
Bunun iyi tarafı, bugüne kadar manipülasyona açık olan haftanın/ayın en popüler (10,40,100) şarkısı listelerinin artık veriden yola çıkılarak sunulması. Ancak diğer taraftan da bu, dinleyicilerin popüler olanı tercih etmeye daha meyilli olduğu gerçeğini değiştirmiyor. Habere göre, yeni nesil radyolar hit şarkıların tekrar tekrar dinlenilmesi konusunda yeni rekorlar kırıyor. Verilere göre, en çok dinlenilen 40 radyo istasyonu dönemin en popüler 10 şarkısını on yıl öncesine göre iki kat daha fazla çalıyor. 2013 yılının en çok çalınan şarkısı, Richard Thicke'nin Blurred Lines'ı 2003 yılının hit şarkısı olan When I'm Gone'a (3 Doors Down) göre yüzde 70 oranında daha fazla çalınmış.
Verilere göre, bugün, en fazla satılan 10 şarkının müzik endüstrisindeki etki alanı, on yıl öncekine göre yüzde 82 oranında daha fazla. Bu, elbette küçük müzisyenler için kötü bir haber.
Kaan'ın "Müzik Endüstrisi ve Stüdyoların İnternetle Birlikte Değişimi" yazısından belirttiği gibi yeni hit'ler tamamen algoritmalarla yazılmayacak. Zira, insanların çoğu bilgisayar yapımı müzikleri fazla kusursuz buldukları gerekçesiyle insan yapımı müzikleri tercih ediyorlar. Ancak dijital dönüşüm, endüstrideki güç dengesi(zliği)ni daha adil bir hale getirmekten öte, daha ciddi bir dengesizlikler de sonuçlanabilir. Halihazırda gelirlerinin yüzde 70'ini kayıt şirketleriyle paylaşan Spotify'ın bu ödemesinin büyük bir bölümünü Sony Music, Warner Music ve Universal alıyor. Diğer taraftan Grizzly Bear gib tanınmış müzisyenler faturalarını ödemekte bile zorlanıyor.
Daha fazla detay için dilerseniz The Atlantic makalesini burada bulabilirsiniz.
*Görsel Kaynak: The Billboard Biz 2013 yılın en çok kazanan şarkıcısı listesinde Tylor Swift ilk sırada.
İlk Yorumu yazmak ister misiniz?
Yorum Yazmak için Giriş Yap