Bundan sadece 5 yıl önce, oyun geliştiricilerinin oyunculara ulaşabileceği ekranlar televizyonlar ve bilgisayarlar ile sınırlıydı. Akıllı telefonların ve tabletlerin hızlı yayılımı ile bu yıl toplamda 500 milyondan fazla mobil oyunseverin, taşınabilir cihazları üzerinden oyun geliştiricilere 8 milyar dolar kazandıracakları tahmin ediliyor. Gelecek yıl ise bu rakamın %40 civarı bir artış göstererek 11 milyar doları aşacağı tahmin ediliyor.
Öncellikle mobil oyunların yükselişini oyun konsollarının popülaritesini yitirmesi iddiası ile mukayese etmeden önce, aşağıda sizler için hazırladığım videoda birkaçını severek oynadığınızı tahmin ettiğim bazı mobil oyunların gelir, geliştirme ve bütçelendirme süreçlerine ait detaylarını sizlerle paylaşmak istiyorum. Hazırladığım bu video ile hep beraber mobil oyun pazarındaki fırsatları daha yakından görebilme şansına sahip olabileceğiz.
21 Ocak 2013 günü uluslararası haber servislerine dünya oyun endüstrisi için çok önemli bir haber düştü. Geçtiğimiz yıl 40. yaşını kutlayan Atari’nin iflas başvurusunda bulunduğunu iddia eden bu haber ile oyun konsollarının geleceğini konuşmaya başlamış olduk.
Şirketin halihazırda birkaç yıldır dijital ve mobil oyunlara olan ilgisi, birçok teknoloji sitesinin bu iflası mobil oyunların popülaritesi ile eşleştirmesi için yeterli bir materyal oldu.
Gelin bugün hep birlikte sıklıkla duyduğumuz bu varsayımı, ulaşabildiğimiz çeşitli veriler üzerinden doğrulamaya ve yorumlamaya çalışalım.
Mobil oyunlar ile konsol oyunlarının geleceği arasında bir bağ kurulabilir mi?
Araştırmamıza oyun konsollarının son 5 yıla ait satış rakamlar üzerinden bir inceleme ile başlayalım. Aynı zamanda varsayımımızı destekleyebilmesi için 10 Temmuz 2008 yılında yayına başlayan App Store’un bugüne kadar oyun geliştiricileri açısından ürettiği katma değeri de aynı periyot içerisinde gözlemlemeye çalışalım.
Yukarıda sizler için dünyada 2008 yılından bu yana satılmış toplam oyun konsolları sayısını dönemsel periyotlar ile paylaşmak istiyorum.
2008 yılında toplam satılan oyun konsolu sayısı 84 milyon 460 bin, 2009 yılında 81 milyon 430 bin, 2010 yılında 74 milyon 330 bin, 2011 yılında 55 milyon 660 bin iken 2012 yılında ise 33 milyon 940 bin oyun konsolu satışı gerçekleştiğini görüyoruz.
Aynı zaman periyodunda, mobil oyun geliştiricilerinin 2009 ve 2014 (tahmini) yıllarında elde ettikleri/edecekleri toplam gelirleri incelediğimizde, mobil oyun geliştiricilerinin, toplam gelirlerinin 2014 yılında 2009 yılına nazaran en az %100 artış göstereceğini söyleyebilmekteyiz.
Hipotez -1-: Oyun konsollarının toplam satışı 2008 yılına göre 2012 yılında yaklaşık %60 azalmıştır. Yıllık toplam oyun konsolu satışları ve bu konsollar için geliştirilen oyunların toplam gelirleri göz önüne alındığında mobil oyun pazarının oyun konsolları endüstrisine olan etkisi negatif eğilimlidir.
Peki oyuncu deneyimleri ve davranışları açısından referans noktalarımız neler olmalı?
Mobil oyun sektörünün oyun konsolları üzerindeki etkisi araştırmamızı sürdürebilmek için ulaştığımız verilerin kısıtlı olduğunu düşünürsek, karşıt bir bakış açısı yaratmak için oyuncu deneyimlerini ve davranışlarını incelememizin yararlı olabileceğini düşünüyorum.
Hipotez -2-: Öncellikle herkesin yanlış bir bakış açısına sahip olduğunu varsayalım. Çünkü bu iki farklı mecrayı oluşturan oyuncuların, oyuncu tipleri segment olarak birbirinden çok ayrı davranışlara sahip. Mobil oyunların öğrenme sürelerinin konsol oyunlarına nazaran daha kısa ve ek olarak kurgusu ile daha önce oyunlarla çok ilgili olmayan oyuncuları hedeflediğini düşünürsek bu iki farklı kategorideki oyuncu tiplerini eşleştirmemizin çok mantıklı olmayacağı kanısındayım.
Unutmamamız gereken başka bir nokta ise akıllı mobil cihazların elde edinimindeki hızlı artışın oyun konsolları pazarında gerçekleşmesini beklememizin çok doğru olmayışı. Çünkü teknik olarak oyun konsollarının geçmişi akıllı mobil cihazların (iPhone, Samsung Galaxy) geçmişinden çok daha uzun bir süreyi kapsamakta ve her ne kadar günümüz şartlarında satın alma gücü açısından oyun konsolları daha erişilebilir olsalar dahi geçmişte bu konsollara sahip olmak isteyen oyuncuların ekonomik tarafta ciddi fedakarlık etmeleri gerekiyordu. (Sanırım hepimiz öğrencilik dönemlerimizde maddi olarak bir oyun konsolu satın alabilecek durumda olmadığımız için en az bir kere kiralama veya kafelerde oynama yolunu seçmişizdir.)
Evet, oyun konsolları şuan eskisi kadar hızlı satış ivmesine sahip olmayabilir. Çünkü mevcut oyun konsolu topluluğu zaten gerçekten uzun yıllar oyunlara gönül vermiş insanlardan oluşuyor. Ayrıca teknoloji göz önüne alındığında bugün akıllı mobil cihazların yeni versiyonlarına ulaşım hızımızın oyun konsolları ile eş sürede gerçekleşebileceğini düşünmemizin çok doğru olmayacağını unutmamamız gerekiyor.
Elbette, akıllı mobil cihazlar şu an altın yıllarını yaşıyor, haliyle bu cihazlar üzerinden geliştirilebilecek her türlü iş modeli girişimciler için oldukça heyecanlı gözüküyor. Lakin bu hızlı yayılım sürecininde bir gün stabile erişeceğini düşünürsek oyun konsolları ile mobil oyunların geleceğini kıyaslamamızın çok doğru olmayacağı düşüncesindeyim.
Sonuç olarak ben iddia edilen görüşün aksine mobil oyunlarla birlikte, oyunlarla ilk kez tanışan potansiyel oyuncuların mevcut oyun konsollarının yeni sadık oyuncuları olabileceğine ve oyun konsolu pazarını daha da büyütebileceğine inanıyorum.
Peki siz ne düşünüyorsunuz? Mobil oyunlar, oyun konsollarının geleceği için bir tehlike oluşturabilir mi?
Hepinize iyi eğlenceler!