Mobil oyun dünyasında yüklenme sayısı sadece amatör eğlendirir!

Mobil oyun dünyasında yüklenme sayısı sadece amatör eğlendirir!

Türkiye’ye döndüğüm günden bu yana Türkiye’de bir iş modeli olarak mobil oyunlarla ilgilenen geliştirici gruplar, yatırımcılar ve girişimcilerle tanışmaya çalışıyorum.

Öncellikle bir konuda anlaşalım, eğer bir mobil oyun geliştiricisiyseniz  kullanıcı deneyimi ve gelir elde etme avantajını göz önüne aldığınızda strateji öncelliğinizi iOS platformu üzerine kurgulamalısınız. Elbette App Store artık oyun geliştiricilerin görünürlüklerini arttırmaları açısından zor bir pazar. Her gün yüzlerce yeni uygulamanın yayınlandığı bu platformda toplamda 1 milyondan fazla uygulama arasında güçlü yayıncılar ile rekabet içerisine girebilecek gerçek bir savaşçı olmanız gerekiyor.

Dijital oyun dünyasında geçirdiğim son 3 yılın bana gösterdiği başka bir gerçek daha var. Sosyal ve mobil oyunlar kesinlikle oyuncu deneyimi olarak çok ayrı iş modelleri. Bu nedendendir ki dünyadaki büyük sosyal oyun geliştiricileri mobil oyun sektörüne oldukça fazla yatırım yapmalarına rağmen Angry Birds, Clash of Clans gibi adından çok söz ettiren iyi oyunlar geliştiremiyorlar.

Peki sizce bir oyunu mobil marketlerde ‘’başarılı’’ olarak  sınıflandırabilmemiz için temel kriterimiz ne olmalı?

Evet, ilk etapta hepimizin aklına oyunun ulaştığı cihaz sayısı veya elde ettiği toplam gelirin gelmesi fazlasıyla normal. Fakat ben bugün sizleri aslında bir oyunu başarılı kılan ve haliyle yüksek gelir elde etmesini sağlayan gizli bir kahramanla tanıştırmak istiyorum: ‘’Sadakat’’.

Mobil dünyada oyuncu sadakatini yaratmak oyun tasarımcılarının işi, mühendislerin veya çizerlerin değil.

Türkiye’ye döndüğüm günden bu yana tanışma fırsatı bulduğum mobil oyun geliştirici gruplara ekibinizde oyun tasarımcısı var mı diye sorduğumda aldığım yanıt genelde hep aynı oluyor: "Mühendisimiz o konuyu hallediyor, daha önce Facebook için de oyunlar yaptı"

Ülkemizdeki oyun eko-sisteminin bence en büyük eksikliği de işte tam olarak burada başlıyor. Kendisini doğrudan "oyun tasarımcısı" olarak ünvanlandıran profesyonel arkadaşlarımızın sayısı şu an için malesef yeterli değil ve bu beni fazlasıyla üzüyor. Eğer oyunlara ve oyun sektörüne ilgiliyseniz ve bu endüstride bir kariyer planlıyorsanız oyun tasarımcılığı sizin açınızdan iyi bir başlangıç olabilir.

game-designer

Oyun tasarımcıları neden bu kadar önemliler?

Bir mobil oyun projesi içerisinde oyun tasarımcılarının ne kadar önemli bir rol üstlendiğini tasarımcıların gerçekleştirmesi gereken 4 temel fonksiyon ile paylaşmaya çalışayım.

1) Gameplay (Oyuncunun oyun ile olan etkileşimi): Oyun tasarımcısını, oyun ile oyuncu arasındaki bir köprü olarak görürsek; oyunun hedef kitlesinin oyunu oynadığında vereceği ilk tepkiyi, potansiyel bağlılığını ve oyuncu deneyimini planlama sürecini oyun tasarımcısı yönetir.

2) Story design (Hikaye tasarımı): Oyun tasarımcısı, oyunun çıkış noktası üzerine bir hikaye inşa eder. Kısacası bir oyun fikrini yalnızca oyun tasarımcıları iyi şekilde senaryolaştırabilir. (Oyun sektörünün gelişmiş olduğu ülkelerde oyun tasarımcıları bazı alt dallarda uzmanlaşmışlardır. Hikaye tasarımı da aşağıdaki dallar gibi bu alt dallardan biridir.)

3) Level design (Seviye tasarımı): Seviye tasarımı bir oyun tasarımcısının üzerinde en çok düşünmesi gereken konuların başında gelir. Çünkü oyuncu seviyeleri kolaylıkla geçerse oyuna olan bağlılığı azalabileceği gibi, herhangi bir seviyede zorlanması durumunda da oyuna olan motivasyonunu kaybedecektir. Bu nedenle seviye tasarımları oyun tasarımcılarının tecrübeleri ile şekillenir.

4) Content design (İçerik tasarımı): Oyundaki kahramanlar ve yan karakterler, oyun içerisindeki hikayeyi destekleyecek bütün öğeler ve diyaloglar gibi oyununun tüm materyal içeriği oyun tasarımcısının oluşturduğu mevcut kurgu doğrultusunda içeriksel olarak tasarlanır.

Oyun tasarımcılarının işi oyunun yayınlanmasının ardından da zorlaşarak devam eder. Oyuncuların oyun içerisindeki davranışlarını analiz etmeye çalışan tasarımcılar kullanıcı sadakati ve deneyimini en üst düzeyde tutacak revizyonlar ile oyuna müdahale etmeye ve güncellemeler yapmaya çalışırlar.

angry-birds

Mobil oyunlarda yüklenme sayısı sadece amatör eğlendirir. Churn ve retention rate’iniz (müşteri kaybı ve sadakat oranı) nasıl?

CPI (cost per install, yükleme başına maliyet) pazarlama modelinin uygulanabildiği her platformda harcamayı planladığınız X TL bütçe karşılığında Y kişiye ulaşma garantisi alabilirsiniz. Bu nedenle oyununuzun yüklenme sayısı her ne kadar basının, yatırımcı adaylarınızın veya arkadaşlarınızın kulaklarına seksi gelse dahi bir mobil oyunun gerçek başarı kriterinin oyuncu sadakati sayesinde uzayan LTV (lifetime value, oyuncunun size oyununuzu oynayacağı süre boyunca kazandıracağı tahmin edilen değer) olduğunu unutmamanız gerekiyor.

10 Aralık 2009’da yayınlanan ve otoritelerce dünyadaki en uzun LTV (Lifetime value)’ye sahip mobil oyun olarak gösterilen Angry Birds; şirketi Rovio'ya 2011'de 106.3 milyon dolar, 2012'de ise 195 milyon dolar gelir sağlamaya devam etmesi burada verebileceğim en güzel örnek.

90-day-retention

Yazımı tamamlamadan önce geçtiğimiz aylarda Flurry’nin 300 milyondan fazla iOS ve Android mobil oyuncusunu gözlemleyerek, en iyi dokuz ücretsiz oyun kategorisinin grafiğini çizdiği bu bağlılık matrisini sizlerle paylaşmak istiyorum.

X eksenindeki uygulama kategorilerinin 90 günlük sürekli kullanım oranına karşı Y ekseninde haftalık kullanım sıklığı grafiğinin verildiği bu matrisin mobil oyun geliştiricilerine oldukça faydalı olacağını düşünüyorum.

Bir mobil oyun geliştiricisiyseniz ve halen tanışmamışsak bugün tanışalım!