İnternet Girişimlerinde Ticari Eşya Ekonomisi

İnternet Girişimlerinde Ticari Eşya Ekonomisi

Değerli markalar her zaman ismiyle para yapar; ama iyi karakterleri olan değerli markalar daha çok para yapar. Bu bakışa son zamanlarda en iyi örnek Angry Birds.

Techcruch Disrupt'ta sahne alan Rovio, Aralık 2010'da çıkardığı pelüş oyuncaklarının Mart 2011'e gelindiğinde 2 milyon civarında sattığını paylaştı. Bugün ise her ay 1 milyon oyuncak satıyorlar, 1 milyon adet de tişört. Eğer biraz boş vaktiniz varsa Rovio'nun ürün çeşitlerine ve fiyatlarına bakarak şirketin kasasına ayda kaç on milyon dolarlar girdiğini hesaplayabilirsiniz.

Son 5 yılda daha sık görmeye alışık olduğumuz bu modelin ilk örneklerinden biri belki de Google'ın mağazasıydı. Büyük bir potansiyeli barındıran Facebook'un henüz bir mağazası yok, Linkedin de.

Ancak FacebookStore.com ve Linkedinstore.com adreslerinin bu şirketler tarafından alınmış olması bu potansiyelin gözetildiğini ispatlıyor. Dikkatinizi çekmiştir, Foursquare'ın mağazası var, açık kaynaklı dünyanın Don Kişot'u Mozilla da bağış toplamak için çeşitli ürünler satıyor.

Dahasını isteyenler için Chris Anderson Bedava adlı kitabında bu konuda önemli örnekler veriyor. Mesela iki yıl üstüste ABD'nin bir numaralı oyuncağının Webkinz karakterleri olduğundan, Cabbage Patch bebeklerinden kazanılan yüz milyonlarca dolardan bahsediyor Anderson.

Ticari eşya ekonomisini Bedava ve Ücretli'nin zekice bir kombinasyonu olarak tanımlayan Anderson, çocuklar için bir diğer ücretsiz oyun olan Neopets ve Maple Story'nin çeşitli ürünlerini de bu modele örnek gösteriyor.

Eğer bir marka değeri yaratabilirseniz sadece online mecrada değil, fiziksel dünyada da para kazanabilirsiniz. En azından bunu kullanıcılarınızla aranızdaki samimiyeti arttırmak için kullanabilirsiniz. Dolayısıyla daha işin başında iyi tasarlanmış bir kimliğe, bir logoya ya da bir karaktere sahip olmanız işiniz için çok faydalı sonuçlar doğurabiliyor. Geri dönüşünü bilmediğiniz geleneksel pazarlamaya bütçe ayırmak yerine iyi tasarlanmış ticari eşya ve ürünler üretmek yeni nesil girişimler için önemli bir kaynak.

Büyük bir ticari ürün kaynağı yöneten Rovio yakında Facebook oyununu çıkarmaya hazırlanıyor. Bir çok platformda toplam 350 milyon kez indirilen Angry Birds, Facebook ile daha popüler ve Rovio daha zengin olabilir.