x

Bağımsız uygulama geliştiriciliği sürdürülmesi imkansız bir iş modeli mi?

fakirDünyadaki uygulama geliştiricilerin yüzde 88’i toplam uygulama gelirlerinin yalnızca yüzde 11’lik kısmını kendi arasında paylaşıyor. Toplam gelirlerin yüzde 89’u ise azınlık bir geliştirici grubunun kontrolünde.

Uygulama mağazalarında sayıları milyarlarla ifade edilen uygulamalar her geçen gün artarken, gelir dağılımında eşitsizlikler, kaybolan geliştirici orta sınıfı ve sürdürülmesi imkansız iş modelleri öne çıkan sorunlar.

Vision Mobile’ın dünya çapında 137 ülkeden 10 binden fazla geliştiriciyle yaptığı Geliştirici Ulusunun Durumu 2014 3. Çeyrek Raporu‘ndan çıkan sonuçlar, uygulama ekonomisinden yola çıkıp bütün bir sistemi sorgulatabilecek cinsten.

Gelir eşitsizliği ve kaybolan orta sınıf

Rapora göre, iOS uygulama geliştiricilerin yüzde 50’si, Android geliştiricilerin ise yüzde 64’ü uygulama yoksulluk sınırının altında. Uygulama yoksulluk sınırı, uygulama geliri için aylık 500 dolar  olarak belirlenmiş. Bunun içinde PC bakımı,test cihazları, uygulamaları yayınlayacak ve raporlayacak bir geliştirici hesabı maliyetleri de var.

Geliştirici gelir eşitsizliği 2014

Yani dünya genelinde uygulama geliştiricilerin çoğunluğu uygulamalarından bu masrafları karşılayacak kadar para kazanmıyor. Bundan daha kötüsü ise, uygulama geliştiricilerin yüzde 47’si için aylık gelirin ayda 100 doların altında olması. (Para kazanmak isteyen geliştiricilerin yüzde 24’ü hiçbir gelir elde edemiyor, yüzde 23’ü ise 100 doların altında kazanıyor.) Geliştiricileri, gelirlerine göre gruplara ayıran raporda yüzde 47’lik bu dilim, “elde var sıfırcılar” olarak tanımlanıyor.

Developer geliiştirici sınıf gelir

Vision Mobile dünya çapında 2.9 milyon mobil geliştirici olduğunu ve bunların 2 milyon uygulama geliştirdiğini tahmin ediyor. Geliştiriciler arasındaki bu dengesiz gelir dağılımı göz önünde bulundurulduğunda pazarın uzun vadede sürdürülebilir olmasının nerdeyse imkansız olduğu belirtiliyor. Uygulama geliştiricilerin gelir modelleri kurgulaması ya da uygulamalarını pazarlarken yaptıkları hataların bunda etkisi elbette var. Ancak uygulama ekosisteminin bir tür duopole dönüşmesi belki en büyük sorun. Zira rapordaki dikkat çekici notlardan biri de şu:

Google ve Apple, ekonomik terimlerle, tamamlayıcı mallarını metalaştırırken o kadar iyi bir iş yaptılar ki, birçok farklı uygulamanın sürdürülebilir iş modeli geliştirmesi neredeyse imkansız hale geldi. Bu kullanıcılar için bir kayıp -FiftyThree (Paper’ın yapımcısı) gibi birden fazla ödül kazanmış bir üretkenlik şirketinin bile, salt yazılım işinden sürdürülebilir gelir yaratması mümkün değil ve bu yüzden uygulamalarıyla birlikte fiziksel ürünler ve donanımlar satmak zorunda.

Vision Mobile developer gelir 2014Yolsulluk Mağdurları ve Mücadeleciler

Geliştiricilerin yüzde 22’si uygulama başına aylık 100 ve 1000 dolar arasında kazanıyor. Söz konusu uygulamaları geliştiren ekiplerin her birinde ortalama 3 kişinin çalıştığı düşünüldüğünde, maaşları ödemek birçokları için yine büyük sorun.Yoksulluk mağduru olarak nitelenen bu gruptaki geliştiricilerin yüzde 15’i 100 ve 500 dolar arasında
kazanırken, yalnızca yüzde 7’sinin gelirleri yoksulluk sınırının üzerine çıkabiliyor.

Uygulamalarından aylık 1000 ve 10,000 dolar arasında gelir kazanabilen geliştiricilerin oranı yüzde 19. Bu grup Mücadeleciler olarak tanımlanıyor raporda. Bu tip bir gelir yaratabilen bir uygulamanın diğerlerine göre daha karmaşık, daha fazla emek isteyen ve sunucu servislerini devam ettirebilmesi için daha yüksek maliyetlere sahip olduğu söylenebilir.

Elde var sıfırıcılar, yoksulluk mağdurları ve mücadeleciler yüzde 88’lik çoğunluğu oluşturan üç ana grup. “Şanslı” azınlık ise yüzde 12’lik Sahipler grubu.

Sahipler

Gelir pramidinin üst basamaklarında yer alan bu grup ayda 10 bin dolardan fazla kazanıyor. iOS’a öncelik veren geliştiricilerin yüzde 17’si, Android’e öncelik verenlerinse yüzde 9’u bu grupta yer alıyor. Gelir piramidinin en tepesindeki geliştiriciler, uygulamalarından ayda 500 bin dolardan fazla kazanıyorlar. Bunlar tüm geliştiricilerin yüzde 1.6’sını oluşturuyor. Yüzde 2’lik kesimin gelirleri ise 100 ila 500 bin dolar arasında.

Gelir piramidinin tepesindeki yüzde 3.6’lık kesimin aylık geliri, geri kalan yüzde 96.4’ün toplam gelirinden fazla.

Sahipler grubunun yaklaşık yüzde 4’ü 25 ile 100 bin; yaklaşık yüzde 5’i ise 10 ila 25 bin dolar arasından kazanıyor.

Geliştiricler gelir 2014 3. Çeyrek

Fırsatlar büyük olduğu kadar kazanma şansı oldukça düşük. Rapordan çıkan sonuç, uygulama işlerinin yüzde 50’den fazlasının şu anki gelir seviyelerinde sürdürülebilir olmadığı. Raporda, yarı zamanlı uygulama geliştiriciler dahil edilmediğinde de bu sonucun değişmediği belirtiliyor.

Uzun vadede sürdürülebilir olmayan uygulamaların oranı ise yüzde 60-70’lere çıkıyor. Günün sonunda uygulama geliştiricilerin büyük çoğunluğu, para kazanabilecekleri tam zamanlı işlere yöneliyor.

Bunun bir sonucu olaraksa, geliştiriciler, uzun vadeli düşünmek yerine, “kullan-at”  diye niteleyebileceğimiz uygulamalar geliştirmeye yöneliyorlar. Bir tür kısır döngüye dönüşmüş bu durumdan kurtulmak isteyen geliştiriciler için aslında alternatifler var. Bu da başka bir yazımızın konusu olacak gibi görünüyor.

Yorumlar (10)

  1. Bu sektör zaten 2012’de bitmişti. Uygulamaların ücretsiz olup, reklamlardan veya uygulama içi satın almadan para kazanacağı modeller bir çok kaynak tarafından övülerek pompalanıyor. Reklamcılar gösterim sayısını arttırırken fiyatlar da düşüyor ve 2 yönlü işlerine geliyor. Uygulama içi satın alma ise bir kaç başarılı markalaşmış oyunların case study’sine bakılarak yapılan bir yorum.
    Bence ücretsiz uygulama tamamen kalkmalı, 0.25 cent olmalı ama ücretli olmalı işte ozaman Ekonomide dedikleri gibi görünmez el pazar dengesini kurar. Kullanıcı açısından ücretsiz uygulama bolluğu, tatminsizliği ve sadakatsizliği getirmekte uygulama içi geçirilen zaman düşmekte ve 1 kereden fazla açılmayan uygulamalar %80leri geçmekte.

    Cevapla
  2. Web tarafındaki gelir dağılımı dengesizliği mobilde daha acımasız ilerliyor. Uygulama geliştiriciler içinde çarkın içine girmek istemeyen alternatifler neler kurguluyor acaba (:devam yazısını merakla bekliyoruz.

    Cevapla
  3. Uzun zamandır Webrazziyi takip eden birisi olarak Merve Kara’nın yazıları son zamanlarda en çok dikkatimi çekenler arasında. Webrazzide gördüğüm en kaliteli yazıları son zamanlarda okuyorum diyebilirim. Başarılarının devamını dilerim.

    Cevapla
  4. hele android tarafında kullanıcılar ücretsiz uygulamaya o kadar alışmışlar ki gram saygıları yok emeğe, sanki uzaydan geliyor uygulamalar zaten geliştiriciye getirdiği gelir şüpheli kazanan reklam firmaları ve google yine

    Cevapla
  5. IOS tamamen bir mittir, her platforma oyun geliştirmiş birisi olarak ios evet ilk çıkar çıkmaz iyi başlıyor, sonra 1 ay içerisinde düşüyor ve tamamen indirmeler duruyor. Androidde ise tamamen stabil gidiyor, ben android satışlarından çok memnunum 2.sırada ios ve maalesef son sırada windows phone8 var.

    Cevapla
  6. Ne olursa olsun şansını denemek lazım . Codecanyon gibi sitelerden alınan hazır uygulama ve oyunlar dışında tamamen 0 dan yapılan , çizilen oyunlarda başarılı olma şansı daha fazla oluyor . Önemli olan ortada olmayan bir şeyi koymak ve reklamını iyi yapmak

    Cevapla

Bir Cevap Yazın