x

Almanya Oyun Sektörü Analizi ve Türkiye Üzerine Düşünceler

Açıklama: Yusuf Temur, Mail.ru’da, Türkiye Topluluk Yöneticisi olarak çalışmaktadır ve bu yazısı Webrazzi’de konuk yazar olarak yayınlanmıştır.
Almanya Oyun Branşı Çatı Derneğinin (BIU) verilerine göre Almanya’da oyun sektörü 750 firma ve 10.000 çalışana ulaşmış durumda. Bu 750 firmanın 250 adedi salt geliştirici firma diye nitelendirebileceğimiz türden. 250 şirketin %40’ı online oyunlar segmentine odaklanmış durumda.

Almanyanın önde gelen kariyer siteleri doldurulmakta zorluk çekilen yaklaşık 1000 istihdam açığını işaret ediyor. Bilhassa oyunların yayımı ve pazarlaması safhasında hedef seçilen pazarlara yönelik o pazarın yerlisi profesyonel eleman bulma ihtiyacı had safhada.

Böyle durumlarda (bilhassa Türkiye pazarı için geçerli) Alman Resmi İş ve İşçi bulma kurumu öğrenci vizesi ile Almanya’da ikamet eden yabancı üniversite öğrencilerine okul sonrası branşda çalışmak üzere sürekli oturma izni verebiliyor. Bu Alman vatandaşlığına kadar giden bir süreç demek.

Geliştirilen oyunların bilhassa yayını ve pazarlamasi safhasında Almanyanın sanayi dönüşümü içerisinde önem atfeden bu konu siyasiler ve yüksek okullar tarafındanda fark edilmiş olup oyun branşı ile alakalı bilhassa yüksek okullarda ilgili bölümler açılmış bulunmaktadır. Bu verilerden yola çıkılarak YÖK tarafından ilgili çalışmaların yapılmasının hayati önemde olduğunu söylemek yanlış olmaz.

Öte yandan dünyadaki trendlere uygun olarak Goodgame Studios, Gameforge, Bigpoint, Wooga gibi yeni nesil oyun firmaları çok büyük geliştirme bütçelerine sahip konsol ve PC oyun firmalarının daha iyi grafik daha büyük oyun geliştirme yarışı çılgınlığından ayrışarak sosyal oyunlar, akıllı telefon oyunları, strateji oyunları, tenefüs arası oyunları gibi yeni ve/veya yeni moda olmuş terimler etrafında kümeleniyorlar.

Dünyanın en büyük sosyal oyun geliştiricilerinden Wooga bu alandaki Facebook bağımlılığının barındırdığı riskleri minimuma indirmek amacıyla Google Plus ve akıllı telefon pazarına daha güçlü odaklanmaya başladılar. Bu türden bir riskin minimize edilmesi şirket değerlemelerinde yapılacak her türlü analizde hanelerine şüphesiz pozitif olarak yansıyacaktır. Böylesine bir stratejinin bilhassa Peak Games gibi yerel firmalarımızın en azından üzerinde tartışması gereken bir strateji olduğunu söyleyebilirim.

Konunun Türkiyeyi ilgilendiren yönüne bakacak olursak Avrupalı oyun geliştiricisi ve yayıncıları Türkiye pazarına girerken Gamebayi, Gamesultan, MTC Games gibi yerel firmalarla iş birliklerine gitmeleri çok sağlıklı ve doğru bir yaklaşım.

Bilhassa Avrupadaki oyun şirketlerinin üst düzey yöneticilerinin kapalı kapılar ardında yapılan analizlerinde sıra Türkiyeye geldiğinde pozitif manada bir heyecanın olduğunu ve ülkemizin stratejilerinde üst sırada yer aldığını söylemek yanlış olmaz. Her ne kadar gelir düzeyi bakımından göreceli olarak daha alt sınıfta yer alsakta genç nüfusun fazlalığı, bu genç nüfusun çok kısa bir zamanda demografik nedenlerden dolayı büyük bir yüzde ile 20 – 35 yaş kanalına gelecek olması ve tüm avrupayı kıskandıran yüksek kredi kartı kullanımı oranı çok büyük bir dikkatle takip ediliyor. Almanyanın oyun geliştirme şehri olan Hamburg’da edindiğim izlenim en geç 2-3 yıl içerisinde bu şirketlerin Türkiye operasyonunu Almanya’da değil, açacakları Türkiye ofisinden yönetecekleri yönündedir.

Yorumlar (2)

  1. Türkiye’deki oyun sektörünü gerçekten çok iyi özetlediğini düşündüğüm bir karikatür.

    http://resim.thgtr.com/sites/default/files/resimler/turk_oyun_sektoru_karikatur.img_assist_custom-265×355.jpg

    Acı ama gerçek :))

    Cevapla

Bir Cevap Yazın